28 september 2023

Mobiliteitsplan

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 28 september 2023 is het Mobiliteitsplan besproken. Namens de SGP voerde raadslid Cees Lock het woord. Hij bracht het volgende naar voren:

Voor ons ligt het mobiliteitsplan. Bij de term mobiliteit vroeg ik me af, weet elke inwoner waar het dan over gaat? Als je googled, komen definities als onbestendigheid of onvastheid of het verplaatsen van personen naar voren.

Gezien de vele keren dat ik de afgelopen weken in het dorp ben aangesproken of gezien de columns van de afgelopen weken in het Kompas kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen een associatie met zulke definities maken en denken wat mooi dat deze gebeurtenis gewoon transparant in de gemeenteraad besproken wordt.

Maar nee, beste inwoners, het mobiliteitsplan gaat over hoe we Hardinxveld veilig, bereikbaar, aantrekkelijk en duurzaam te houden of te maken.

Ik wil kort even ingaan op deze 4 thema's, maar eerst wil ik die 700 inwoners bedanken die de moeite hebben genomen om de enquête in te vullen en ook de bewoners die hebben meegedaan met de brede bijeenkomsten en zo de onderzoekers van bruikbare informatie te voorzien.

Dan terug naar de thema's:

Veiligheid
Goed dat dit onderwerp voorop staat, want het verkeer en alles wat daarbij komt kijken moet vooral veilig zijn. Zeker in ons dorp met veel fietsende jeugd is het erg belangrijk dat hier bij de inrichting van de wegen en fietspaden rekening wordt gehouden. Ontwikkelingen als het ontlasten van de Nieuweweg of het anders inrichten van het Weideveld en de Stationsstraat juichen we dan ook toe.

Bereikbaarheid
Als ik aan mensen van buiten Hardinxveld vertel dat we hier 3 treinstations hebben, dan wordt er wel even met de ogen geknipperd, want menig grote stad kan daar niet aan tippen, maar qua bereikbaarheid denken veel mensen toch aan het feit dat Hardinxveld met de A15 wel heel vaak in de file informatie wordt genoemd. We roepen de wethouder dan ook op om daar in regioverband aandacht voor te blijven vragen. Daarnaast zou het goed zijn als de winst die er nog bij het fietsen te halen is, goed te benutten, want dat heeft veel voordelen. Fietsen is gezond, is duurzaam, scheelt files, volle parkeerterreinen, enz. Maak daarom werk van die fietsnetwerken en dan specifiek van de doorfietsroutes.

Aantrekkelijk
Zorg ervoor dat het aantrekkelijk is om te fietsen of te wandelen en dat geldt zowel jong als oud.  Zorg ervoor dat fietsen een feestje is of wordt door goed onderhouden fietspaden, maar ook door aantrekkelijke en goed onderhouden bermen. Zorg ervoor dat bewoners die slecht ter been zijn, met goed fatsoen over de trottoirs kunnen lopen, maar ook een straat kunnen oversteken.

Duurzaam
Het is een zeer goed streven om ook qua mobiliteit in te zetten op duurzaamheid. Ik roep de wethouder en de ambtenaren bij dit thema wel op, om er rekening mee te houden dat we in Hardinxveld wonen en niet in Amsterdam en dat een thema als deelmobiliteit dan ook veel minder leeft. Maar aan de andere kant is het wel een ontwikkeling die doorgaat en waar ze zeker aandacht voor moeten hebben.

Al met al vindt de SGP het een mooi plan wat we van harte steunen en we willen de wethouder, de desbetreffende ambtenaren en onderzoeksbureau Goudappel hiervoor complimenteren en succes wensen met de uitvoering.

Mobiliteitsplan