1 juni 2013

Motie T@B planvorming havengebied.

De SGP heeft tijdens de raadsvergadering van 30 mei 2013 ingestemd met de motie van de T@B met betrekking tot de kosten voor de planontwikkeling voor het havengebied. Momenteel wordt gewerkt aan planontwikkeling voor de herinrichting van het havengebied. De voorbereidingen hiervoor zijn al 25 jaar aan de gang. SGP-wethouder Theo Boerman is sinds zijn aantreden (2006) als bestuurder bij dit project betrokken en heeft er hard aan getrokken om te komen tot een uitvoerbaar en financieel aantrekkelijk plan.

Het College van B&W heeft voorgesteld om vanuit het overschot van de jaarrekening 2012 een bedrag van € 32.500,- te bestemmen voor de herstructurering van de haven. De T@B diende tijdens de raadsvergadering een motie in om daarmee de kosten voor de planvorming te maximeren. Onze fractie vroeg zich af wat deze maximering betekent voor de voortgang van de planvorming. Hierop heeft wethouder Boerman aangegeven dat in 2013 een plan voor de herstructurering tegemoet kan worden gezien. Boerman gaf aan dat de kosten voor de planvorming tot die tijd afgehandeld kunnen worden binnen het beschikbaar gestelde budget. Vervolgens zal er een plan met financieel kader aan de gemeenteraad worden voorgelegd waarvoor kosten gemaakt zullen worden, maar waar dan ook inkomsten tegenover zullen staan. Deze interpretatie bleek te stroken met de intentie van de T@B-motie zoals bleek uit de reactie van raadslid Henk van Tilborg. De SGP-fractie heeft de motie vervolgens ondersteund evenals alle overige fracties uit de gemeenteraad.

Arjan Meerkerk, raadslid SGP

Klik hier voor de motie.