26 september 2015

Motie vluchtelingen in gemeenteraad

De gemeenteraad heeft op donderdag 24 september 2015 gediscussieerd over de problemen rond het vluchtelingenvraagstuk. Door de fracties van ChristenUnie, PvdA en het CDA was er een zgn. motie “vreemd aan de orde van de dag” ingediend. Een dergelijke term wordt aan zo’n motie gegeven, omdat het onderwerp, waarover de motie handelt, niet op de te bespreken agenda staat. Zo’n motie wordt dan behandeld als alle andere onderwerpen van de agenda zijn afgehandeld. Een ieder is bekend met de stijgende vluchtelingenstroom en dat ook in Nederland  een fors aantal vluchtelingen moet worden opgevangen. Daartoe heeft het COA (Centraal Orgaan voor Asielzoekers) alle burgemeesters opgeroepen te zorgen voor meer opvangplekken voor asielzoekers. De burgemeesters van Zuid-Holland zijn op 28 september uitgenodigd bij de Commissaris van de Koning (CdK), de heer J. Smit,  om te spreken over de gezamenlijke verantwoordelijkheid en hoe daar invulling aan kan worden gegeven.  In de gemeenteraad bleek duidelijk dat alle partijen oog en hart willen hebben voor deze weerbarstige problematiek. De bijdrage van de SGP in Het Debat kunt u hier lezen. Tenslotte leidde de goede discussie in de raad ertoe dat middels een door de SGP gewenste kleine aanpassing in de tekst van de motie, de aldus gewijzigde motie door alle fracties is ondertekend en door alle aanwezige raadsleden is aangenomen.

Klik hier voor de bijdrage van SGP-woordvoerder Jan de Vos.

Klik hier voor de tekst van de motie.