30 september 2013

Motie Voorstellen van inwoners.

In de raadsvergadering van 26 september 2013 is de Nota “Strategisch communicatiebeleid” en de Nota “Samen denken en samen werken” (Burgerparticipatie) unaniem vastgesteld.

Fractievoorzitter De Vos spreekt zijn waardering uit voor beide nota’s. Het is nu van belang om de theorie in uitvoering te brengen. Bij burgerparticipatie zijn drie zaken van belang, te weten 1) dat bij de voorbereiding goed wordt nagedacht over de vorm van participatie die wordt gekozen. De gemeente moet duidelijk bepalen welke rol de burger krijgt voordat het participatietraject van start gaat. Is dat adviseren, raadplegen of informeren? 2) De gemeente moet duidelijk aangeven welk onderwerp ter discussie staat en wie zij bij de beleids-/besluitvorming betrekt, dus wie de belanghebbenden zijn. 3) Ook is van belang hoe de burger het beste kan worden bereikt. Per brief, via de media of zelfs huisbezoek. De gemeente moet oprecht geïnteresseerd zijn in hetgeen burgers naar voren brengen en laat dat ook merken in woord en daad.

De SGP-fractie heeft ook het gebaar gemaakt om samen met de T@B en het CDA een motie in te dienen, waarbij o.a. in de nieuwe Verordening Burgerinitiatief het aantal initiatiefgerechtigden wordt verlaagd van 100 naar 50 inwoners/personen. Bij 50 indieners van een burgerinitiatief wordt dit via het eerstvolgende Presidium in “De Ontmoeting” daarna geagendeerd. De motie werd aangenomen met alleen de stem van de VVD tegen.

Klik hier voor de betreffende motie “Voorstellen van inwoners”.