17 november 2020

Motie 'Vreemd aan de orde van de dag'

Door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is men aan het onderzoeken of er nog bezuinigd kan worden in de acute zorg. Daarbij is ook gekeken naar het eventueel opheffen van de Spoedeisende Hulp (SEH) in Gorinchem. Tegen deze zoveelste drang naar bezuiniging, nota bene in deze tijd, kwam veel verzet uit onze regio. Ook door diverse Colleges van Burgemeester en Wethouders van onze en omliggende gemeenten is terecht protest aangetekend. In de raadsvergadering van donderdag 12 november jl. werd in de gemeenteraad unaniem een motie, die was opgesteld door de PvdA, en waarin werd opgeroepen tot behoud van de SEH te Gorinchem, gesteund. In deze motie worden Burgemeester en Wethouders gevraagd dit ter kennis te brengen aan de Minister van VWS. Het belang om ook als gemeenteraad onze stem te laten horen in Den Haag werd door iedere fractie gedeeld. De inbreng van onze fractie bij monde van ons raadslid Arie van den Berg vindt u hieronder:

De commotie in de media over de mogelijkheid dat de SEH in Gorinchem zou kunnen verdwijnen heeft ook de SGP bereikt. Wij zijn daardoor onaangenaam getroffen. De afwezigheid van een SEH en HAP in Gorinchem zou namelijk tot grote gevolgen lijden. Ik noem een aantal van die gevolgen: Geen traumazorg, geen botbreukbehandeling, geen opvang bij een TIA, geen opvang bij hartinfarct etc. Waar zou het Beatrixziekenhuis zijn zonder deze opvang en triage op een SEH? En dat in deze coronatijd! Het houdt in ook geen Intensive care meer. Geen grote operatiekamers. Kortom er blijft alleen een poli over en dagbehandeling in het Beatrixziekenhuis. Een ziekenhuis wat zo hoog aangeschreven staat bij onze burgers. Dat zouden wij een zeer kwalijke zaak vinden voor onze regio. Daarom steunt de SGP deze motie van harte.

Hieronder een link naar de betreffende motie:

PvdA - Motie 'Vreemd aan de orde van de dag'