27 oktober 2023

Najaarsnota

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 26 oktober 2023 is de Najaarsnota besproken. Namens de SGP voerde raadslid Henri van Bennekom het woord. Hij bracht het volgende naar voren:

Volgende maand staat de behandeling van de begroting 2024 gepland. Dit is altijd een bijzonder moment in het politieke jaar – en misschien wel het hoogtepunt in de P&C cyclus. Voordat we naar de komende jaren kijken moeten we echter eerst reflecteren op het hier en nu.

Het doel van een Najaarsnota is dat het college inzicht geeft over hoe de eerste maanden van dit jaar zijn verlopen. Doen we nog de dingen die we hadden afgesproken en levert dit financiële mee- of tegenvallers op? Kortom; hoe staat het met de uitvoering van de vastgestelde begroting 2023. Dan is het ook goed om die begroting er nog eens bij te pakken.

Uit de begroting bleek een zeer groot ambitieniveau. Bijv. wat betreft de ruimtelijke projecten.

• Scholenbouw Driemaster/Ichthus
  • Een buitenzwembad
  • Een nieuwe Nieuweweg
  • Bouwen in ’t Oog
  • Huis van de Gemeente
  • Enz.

De informatie in de Najaarsnota over o.a. deze onderwerpen is summier of ontbreekt zelfs. De nota is dun en veel beleidsinformatie ontbreekt. Hiermee doet het college zichzelf mogelijk te kort, maar vooral is het voor ons als raad lastig om zo de controlerende rol te vervullen.

Uiteraard hoeven we niet gerapporteerd te worden over reguliere werkzaamheden (zoals het aantal aangevraagde rijbewijzen). Maar we missen nu informatie over zaken die o.i. niet onder “going concern” geschaard kunnen worden.

Een suggestie voor het college is om van grote langlopende projecten wel een update te geven in de nota´s.

We snappen dat in 2023 niet alles tegelijk kon. Daarom is onze oproep vanaf deze plek al vaker is geweest: maak keuzes! En leg de ingrijpende keuzes die gemaakt moeten worden ook aan de raad voor. Samen met de raad moet het college op zoek naar een goede balans tussen ambities en beschikbare middelen.

Bij de begroting hebben we geprobeerd richting mee te geven en we hebben toen de motie Huis van de gemeente ingediend - welke unaniem is aangenomen.

We kozen voor dat onderwerp, omdat hieraan veel andere zaken raken; denk aan de verduurzaming van ons vastgoed en het huisvesten van maatschappelijke partners. Op de locatie van de te bouwen school Driemaster/Ichthus staat nu nog de bieb. Daar moet een vervangende huisvesting voor komen en dat zou in een Huis van de Gemeente kunnen zijn.

N.a.v. de motie is men voortvarend begonnen. Op 26 januari lag al een kredietaanvraag voor - en met een ambitieuze planning. Voor een variantenstudie én een opiniërend debat vóór het reces. Een presentatie is voor de zomer gegeven, maar niet over ‘varianten’ (meervoud). Nadrukkelijk was de vraag om ook financiële kanten/varianten mee te nemen en dat is niet gebeurd. Duidelijk werd ook dat er behoefte was aan het toegezegde opiniërend debat. Maar dat heeft nog niet plaatsgevonden.

Ik had ook een ander project eruit kunnen lichten. Het gaat niet om dit specifieke voorbeeld. Wat we duidelijk willen maken is dat als we niet oppassen er onvoldoende wordt doorgepakt op lastige dossiers. Met alle begrip voor de complexiteit. Maar de (inhuur)kosten worden wel gemaakt. We zien dat er van de termijnkalender wordt geschrapt zonder dat hierover wordt gecommuniceerd en zonder dat inhoudelijke debatten worden gevoerd.

Een ander belangrijk punt: de naderende omgevingswet. In de basis een mooi integraal plan. Maar iets wat we niet moeten onderschatten. Wat móét op 1 januari, maar ook wat is zeer wenselijk? Bijv. de Omgevingsvisie. De implementatie vraagt veel tijd van medewerkers, terwijl gewone werkzaamheden ook nog doorgaan. Er is zelfs nog wel een piek te verwachten voor ruimtelijke initiatieven die met de huidige wetgeving meewillen. De wet raakt misschien wel de helft van de medewerkers direct of indirect. Training kan wenselijk zijn. We hopen dat evt. risico’s aan de voorkant bedacht worden, zodat de overgang en doorontwikkeling goed als mogelijk zal verlopen.

Dan nog even kort over de financiële kant van de Najaarsnota. We zijn dit jaar begonnen met een begroting waarin geraamd werd op € 246.000 positief. Bij behandeling van de PPN bleek al dat negatieve bijstellingen moesten plaatsvinden. Daarmee kwamen we in de min te staan. Na vaststelling van deze Najaarsnota wordt het resultaat minder negatief, maar nog steeds 3 ton in de min.

De SGP is voor solide financieel  beleid. De conclusie van de Najaarsnota is wel dat het tekort teruggebracht wordt en dit is een ontwikkeling die vertrouwen geeft. Al zijn we er nog niet. We beseffen de lastige financiële situaties van gemeenten in Nederland en wat ook voor Hardinxveld geldt.

Tot slot, via deze plek willen we weer onze hartelijke dank uitspreken aan een ieder die aan deze Najaarsnota heeft gewerkt, maar nog breder dan dat: aan een ieder die zich iedere dag weer keihard en vol loyaliteit inzet voor onze gemeente!