31 oktober 2015

Najaarsnota 2015

De Najaarsnota biedt een overzicht van de actuele ontwikkelingen met betrekking tot budget en beleid inzake de begroting van 2015. Tijdens “Het Debat” van 29 oktober 2015 besprak de gemeenteraad deze nota.

 

Namens de SGP bracht raadslid Jan Noordzij het volgende in:

Vooraf bedank ik namens de SGP - fractie de wethouder en de betrokken ambtenaren voor het aanleveren van de Najaarsnota. De Najaarsnota biedt, zoals zojuist door de wethouder is toegelicht, een overzicht van de actuele ontwikkelingen met betrekking tot budget en beleid inzake de begroting van 2015. Deze onderdelen uit de Najaarsnota, budget en beleid, komen ook in mijn inhoudelijke bijdrage terug.

Allereerst de budgettaire ontwikkelingen. Het tekort wat bij de Perspectiefnota 2015 – 2019 werd verwacht is gehalveerd tot ongeveer € 360.000. Dit is nog steeds een fors tekort. Daar komt nog bij dat de vermindering van het tekort met name toe te schrijven is aan incidentele meevallers. Eén van deze meevallers is de dalende rentelasten van ongeveer € 100.000. O.a. de positieve bouwgrondexploitaties leiden tot een lagere financieringsbehoefte. Verder is sprake van een dalende renteontwikkeling voor kort- en langlopende leningen. Conform de nota Financieringsvisie en Rentebeleid wordt met deze ontwikkeling rekening gehouden. Het is echter wel een ontwikkeling waar wij als gemeente geen invloed op hebben. Bij een stijgende rente kan daardoor druk ontstaan op de begroting. Het ingezette beleid om de schuldpositie af te bouwen is daarom erg belangrijk.

Verder valt de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds op. Deze is beperkt naar boven bijgesteld. De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds vormt een steeds grotere component van onze inkomsten. Ons beperkte belastinggebied en de onzekerheid over de rijksuitgaven en daarmee de omvang van de Algemene Uitkering zorgen ervoor dat substantiële tegenvallers op de begroting voor kunnen komen. Dit is uitermate vervelend, ondanks dat het weerstandsvermogen toereikend geacht wordt om dit risico en ook andere risico’s af te dekken.

Tenslotte vormen de decentralisaties (WMO, jeugd en participatie) een financieel risico. In de begroting wordt uitgegaan van budgetneutraliteit. Aangezien de budgetten de afgelopen jaren fors zijn ingekrompen dient het beleid en de uitgaven hierop te worden afgestemd. Voor de SGP gelden bij de uitwerking van de decentralisaties drie uitgangspunten, namelijk nabijheid (dicht bij de burger), beheersbaarheid (financiële risico’s) en keuzevrijheid (met betrekking tot identiteit). Onze fractie heeft onlangs nog schriftelijke vragen gesteld over de toegankelijkheid bij de jeugdhulpverlening en zal de ontwikkelingen op dit punt nauwgezet blijven volgen.

Het in de Najaarsnota beschreven beleid betreft ook zaken die niet veranderen, zoals het behouden van de zondagsrust. Meer in het oog springen echter zaken die wel veranderen, zoals de herontwikkeling van de haven waarvoor onlangs het voorlopig ontwerp inrichtingsplan is gepresenteerd. Ook is in 2015 nieuw beleid met betrekking tot leerlingenvervoer vastgesteld. De SGPheeft zich als initiatiefnemer van een motie ingezet voor een regeling waarbij voldoende aandacht wordt gegeven aan de impact op de bestaande praktijk.

Kortom, wij moedigen het college aan werk te blijven maken van het gezond maken van de gemeentefinanciën, waarbij voldoende aandacht moet worden besteed aan de gevolgen vanhet gevoerde beleid voor onze inwoners. We dienen immers de belangen van onze inwoners! Dit gezegd hebbende concludeer ik dat de SGP – fractie kan instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

Jan Noordzij, raadslid SGP