21 januari 2010

Nulmeting WMO-beleid.

De uitvoering van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning wordt in onze gemeente via een uitgebreid WMO-beleidsplan geregeld. Diverse actiepunten uit dit WMO-beleidplan zijn of worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van respijtzorg voor overbelaste mantelzorgers. Interessant is de vraag of dit beleid daadwerkelijk positief effect heeft gehad voor deze overbelaste mantelzorgers. Vanuit onze fractie is daarom meermalen gepleit voor prestatiemeting ten aanzien van het WMO-beleid.

Momenteel vervult onze gemeente voortrekkersrol in de regio om prestatiemeting in te voeren voor het WMO-beleid. In de laatste commissievergadering Samenlevingszaken is het rapport “belevingsonderzoek onder burgers” gepresenteerd die als nulmeting dient voor het WMO-beleid. De bedoeling is dat over enkele jaren een identieke meting wordt verricht waarna conclusies kunnen worden getrokken ten aanzien van de effectiviteit van het beleid. Dit draagt van harte de goedkeuring weg van onze fractie.

Klik hier voor de bijbehorende B&W nota / rapport belevingsonderzoek onder burgers.

Arjan Meerkerk, raadslid SGP