26 oktober 2012

Opening MerwedeLingelijn.

De gezamenlijke partijen achter de MerwedeLingelijn hebben op vrijdag 26 oktober het westelijk gedeelte van dit project afgerond. Daarmee zijn nu ook de stations Dordrecht Stadspolders, Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom en Boven-Hardinxveld officieel in gebruik genomen. De wethouders Sjoerd Veerman (regionaal portefeuillehouder), Ad de Waard (Sliedrecht) en Theo Boerman (Hardinxveld-Giessendam) namen op de betreffende stations een fotografisch kunstwerk van de Gorcumse fotograaf Marcel Köppen in ontvangst. Bij aankomst in de vernieuwde stationshal van Gorinchem werden deze onderdelen door Ingrid de Bondt, gedeputeerde van de Provincie Zuid-Holland, aan elkaar gezet, zodat de foto's nu één geheel vormen. Wethouder Boerman voerde op de stations Hardinxveld Blauwe Zoom en Boven-Hardinxveld het woord. Hij greep daarin o.a. terug op een stuk historie.

TOESPRAAK WETHOUDER BOERMAN OP STATION HARDINXVELD BLAUWE ZOOM:
Hardinxveld Blauwe Zoom. Dat is uiteindelijk de naam geworden van dit station. Dat heeft nog wel wat praten en overreden gekost. We zijn gewend aan regelgeving in ons land. Maar dat er op het gebied van naamgeving van een stationshalte zoveel te doen is weet ik nu als geen ander. De halte ligt nu nog aan de rand van bebouwd gebied. Tegenover de scholen- strook en de uitlegwijk de Blauwe Zoom. Hier komen nog een 600 tal woningen. IJs en weder dienende moet je er vandaag  de dag er wel bij zeggen. Ik ben voor de gelegenheid wat in de historie gedoken. Dat deel ik graag met u.

Op dinsdag 14 juli 1885, 127 jaar geleden dus, is de lijn Gorinchem – Dordrecht geopend. Ter gelegenheid daarvan was er een groot feest in Gorinchem. De feesttrein vervoerde ongeveer 400 genodigden. De hele dag was er stafmuziek van het 6e regiment infanterie uit Breda. Er werden luchtballonnen opgelaten, er waren volksvermakelijkheden en aan het einde van de dag een groot vuurwerk. En een diner met een spijslijst die zijn weerga niet kent. Nu, dan hebben wij het toch wel erg sober gehouden.
01-01-1884 Giessendam  3.340, Hardinxveld 4.562. Dordrecht was met kop en schouder de grootste plaats met wel 28.000 inwoners. Gorinchem kwam niet verder dan  10.000.

Straks passeren we het station Hardinxveld-Giessendam.  Daar hoeft niet zoveel te gebeuren want dat is in 1958 al compleet vernieuwd. Het oude houten stationsgebouwtje was door oorlogshandelingen zozeer gehavend dat nieuwbouw de beste optie was.

TOESPRAAK WETHOUDER BOERMAN OP STATION BOVEN- HARDINXVELD:
Er lag dubbel spoor en er waren toen 10 stations langs de lijn Dordrecht – Gorinchem.  Meer dan nu dus!. Ook in HG.  Voor zover ik heb kunnen nagaan waren er 4 opstapplaatsen. Waaronder wachtpost 68 Buldersteeg in Boven-Hardinxveld. Gesloten voor reizigersvervoer  op 14 mei 1934. En ook in Schelluinen kon je opstappen bij wachtpost 66.

In 1875 werd het plan tot aanleg van spoorlijnen in Nederland geamendeerd door de kamer. Het voorstel voor spoor van Utrecht langs Vianen en Gorinchem naar Breda haalde het niet. De geschiedenis heeft zich herhaald!

Boven-Hardinxveld.  Punt waar rijksweg A15, MLL en Goederenspoorlijn samenkomen. Ook punt met 2 benzinestations langs de A15. De bewoners worden wel heel zwaar belast met licht en geluid. De inpassing van het station is in nauw overleg met de bewoners gebeurd. Aanvankelijk was er geen ruimte voor het voorplein aan de noordkant van de Parallelweg. De gemeente heeft uiteindelijk fors geïnvesteerd om de Parallelweg te verleggen. Zodoende behoefde het parkeren niet opgelost te worden aan de kant van de woningen. Tegelijkis de bestrating en het openbaar groen in samenspraak met de bewoners opgeknapt.

Door een zorgvuldige interactie en een goede wijze van omgaan met klachten en suggesties van bewoners zijn er geen bezwaren ingebracht in de ruimtelijke procedure om de bouw van de haltes mogelijk te maken.

Tot slot straks passeren we Schelluinen. Een moment om met spijt terug te denken aan de sluiting van de halte aldaar op 15 mei 1930.

Ter afsluiting voerden ook Anne Hettinga (algemeen directeur Arriva Nederland) en Paul Dirix (lid hoofddirectie ProRail) het woord. Met deze gekoppelde starthandeling heeft de regio Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden nu de beschikking over een spoorverbinding met een hoog ambitieniveau. De MerwedeLingelijn is in de wereld van het regionale spoor een schoolvoorbeeld van een boemeltje, dat zich heeft ontwikkeld tot een inspirerend project van Provincie, zeven gemeenten, vervoerder Arriva en spoorbeheerder ProRail.

Kijk voor meer info en foto's op http://www.merwede-lingelijn.nl. en http://twitter.com/merwedelinge