4 november 2011

Opgaven voor de toekomst.

Op 3 november j.l. werd in de raad de programmabegroting 2012-2015 behandeld. De SGP fractie had in de bijdrage als thema: Opgaven voor de toekomst.

Fractievoorzitter Jan de Vos verwoorde dit namens de SGP als volgt:

Mevr. de voorzitter, geachte leden van de raad,

Het is vanavond de bedoeling om bij de behandeling van de Programmabegroting in hoofdlijnen onze visie op die begroting te geven. In hoeverre dat een wat andere formulering is, als het houden van algemene beschouwingen, laat ik graag over aan Neerlandici. Feit is dat we, zoals afgesproken, algemene beschouwingen hebben gehouden bij de Perspectiefnota en dat we nu, vijf werkdagen voor de behandeling van deze begroting, opgeroepen werden opnieuw een “Visie in hoofdlijnen” op de voorliggende begroting te geven. We willen daar uiteraard graag aan voldoen, hoewel de voorbereidingstijd van vijf werkdagen wel erg kort was. Wij denken, dat de afspraak van destijds, om alleen algemene beschouwingen voor de zomer bij de Perspectiefnota te houden, in deze avond wordt bewezen achterhaald te zijn.

Nu de begroting is verschenen is er alle reden daarover te debatteren, zeker ook in het licht van de ontvangen 3 moties en 1 amendement. Het is nu opgelost door er niet het etiket “Algemene Beschouwingen” aan te hangen, maar het etiket “Visie op hoofdlijnen”, maar feitelijk hebben we vanavond een bijna gelijke wijze van behandeling als bij de Perspectiefnota, te weten tien minuten spreektijd voor elke fractie en gelegenheid voor onderling debat tussen de raadsleden. Wat o.i. winst is t.o.v. de behandeling bij de Perspectiefnota, is dat er nu ook een reactie wordt gegeven door het college op de visies van de fracties. De vorige keer moest het college slechts stilzwijgend toezien. Zo leren we elke keer weer bij. We kunnen het ook voortschrijdend inzicht noemen. De begroting is in elk geval niet voornamelijk gebaseerd op het feit dat de belangrijkste besluiten al zouden zijn genomen bij de Perspectiefnota, maar de belangrijkste besluiten t.a.v. de begroting hebben we op 22 september jl. genomen bij de aanvaarding van de bezuinigingvoorstellen.

De bezuinigingen die toen door de raad zijn goedgekeurd leveren voor de jaren 2012 t/m 2015 structureel tussen de 558 en 596 duizend euro op. Daarmee zijn de begrotingen voor deze jaren nog niet sluitend. We staan nog voor de taakstelling om in december a.s. op de WMO een bedrag te bezuinigen van structureel € 204.000,-vanaf 2012 en € 300.000, vanaf 2013. Daarmee zullen dan de begrotingen voor 2012 en 2013 wél sluitend zijn. De begroting zélf brengt aan het licht dat er helaas nog een flinke structurele tegenvaller is op de WMO van maar liefst € 184.000,-. We mogen ons echter gelukkig prijzen dat er ook enkele structurele meevallers zijn, te weten een hele forse op het leerlingenvervoer en een niet onbelangrijke meevaller uit de septembercirculaire ten aanzien van de Algemene Uitkering. Daarmee verslechterde de totale situatie voor de Meerjarenbegroting gelukkig niet.

Het beeld, dat we hebben, als vanavond door de gemeenteraad met de Programmabegroting wordt ingestemd, is een sluitende begroting voor de jaren 2012 en 2013, zonder dat het nog tot extra noodgrepen heeft hoeven te leiden. Het is zelfs zo dat ook de gemeentelijke lasten voor verreweg de meeste burgers niet of nauwelijks zullen stijgen en dat is in deze tijden zeker niet onverdienstelijk. Niettemin is het goed als het college sociaal zwakkeren en kwetsbaren zoveel mogelijk ontziet, waarbij o.i. het komende moeilijke jaar de mogelijkheden van kwijtschelding van belastingen ruimhartig moet worden toegepast.

Ondanks de tegenwind die we als gemeente in behoorlijke mate ervaren vanwege de economische en financiële crisis, is het het college toch gelukt om voortgang te maken met een deel van het collegeprogramma. De SGP-fractie is dan ook zeer content met die voortgang. Zij wil daarbij noemen het in een moderner jasje steken van de gemeentelijke website en de uitbreiding van de aangeboden gemeentelijke producten en diensten via het E-Loket. De bouw van een nieuwe gemeentewerkplaats is voltooid en de bouw van een nieuwe Brandweerkazerne, zal dit jaar ook worden voltooid. Verder mag niet onvermeld blijven dat nog dit jaar de nieuwe haltes van de Merwede-Lingelijn gereedkomen. Wij prijzen ons gelukkig met de ondertekening van de overeenkomst voor de nieuwbouw van de Koningin Wilhelminaschool. Verder staat de realisatie van Tienmorgen-Noord in de steigers. De plannen voor nieuwbouw van de Regenboogschool en een gymnastieklokaal te Boven-Hardinxveld zijn in kaders vastgesteld. De eerste fase van de uitbreiding van de begraafplaats aan de Tiendweg staat op stapel. Een nieuwe veertaxi komt steeds dichterbij. Kortom, er zijn veel zaken om dankbaar voor te zijn.

Opgaven voor de toekomst liggen er echter nog ruim voldoende. De SGP-fractie wil er een vijftal belangrijke onderwerpen uitlichten:

1.Hoe krijgen we onze begroting voor de jaren 2014 en 2015 sluitend?
Met name voor het jaar 2015 ligt er een zeer aanzienlijke bezuinigingstaakstelling van bijna € 800.000,-. Is daar toch de extra noodgreep voor nodig, waarover wethouder Boerman eerder eens repte in de Werkgroep Ontwikkeling Beleidsvisies? Misschien wil het college eens een korte algemene beschouwing geven, hoe zij aankijkt tegen de nog nooit vertoonde bezuiniging van bijna € 800.000,-in 2015? Wij zijn erg benieuwd!

2.Hoe krijgen of houden we gemeenschappelijke regelingen in control?
De diverse gemeenschappelijke regelingen staan voor grote bezuinigingsopgaven. We weten allemaal van de grote opgaven, waar de RSD en de Avelingengroep voor staan. De gemeente zal er ongetwijfeld de gevolgen van ondervinden. Hoe houden we dat in de greep? Ten aanzien van de verminderde inhuur van de Avelingengroep voor bezuiniging op ons openbaar groen met € 20.000,-, waardoor de diensten van de Avelingengroep aan onze gemeente worden verminderd, vinden we in het licht van de fors verminderde rijksbijdrage aan de Avelingengroep, eigenlijk ongewenst. We willen hierop de begroting dan ook corrigeren. Een amendement van die strekking, met de diverse overwegingen, zien wij graag aanvaard. De discussie van het grote tekort bij de GGD vanwege mismanagement is een heel andere kwestie, waarover we verleden week uitgebreid onze zorgen hebben uitgesproken. Ook de toekomst van Zuid-Holland-Zuid zal nog de nodige discussie geven. Krijgt de raad ook een rol? Er is nog een kans voor het college om de uitwerking van de unaniem aanvaarde motie “Verbonden partijen” binnen een jaar aan de raad te doen toekomen. Nog een maand! Daarin moet duidelijk in een beleidskader geregeld worden de afwegingen, bevoegdheden en controles van de raad m.b.t. de verbonden partijen.

3. Hoe bezuinigen we op de WMO en blijft de overheid toch een schild voor de zwakken?
Bij de WMO zal duidelijk gekeken moeten worden naar doelmatigheid, maar niet minder naar doeltreffendheid plus een redelijke eigen bijdrage naar draagkracht. Hoe komt de zorg bij diegenen, die echt zorg nodig hebben? Een belangrijke uitdaging om de financiën t.a.v. deze wet op orde te krijgen, omdat er momenteel wel heel erg veel geld bijgelegd moet worden. Wij zien graag criteria in het Wmo-beleid, die rekening houden met het inkomen en de hulp-behoevendheid van mensen, opdat de zorg aan kwetsbare groepen gewaarborgd blijft en de voor de Wmo beschikbare middelen daarvoor worden bestemd.

4. Hoe manifesteert Hardinxveld-Giessendam zich intern en extern en hoe blijven we een gemeente, die de haar opgelegde taken adequaat kan beheren?
De SWOT analyse zal uitgewerkt worden en een antwoord moeten geven op de vraag waar we als gemeente heen willen. Investeren in economie en infrastructuur. We zullen ons moeten richten op onze sterke kanten en samenwerken waar dat meerwaarde oplevert.

5. Hoe krijgen we de woningbouw vlot en dringen we het vertrek van burgers terug?
De uitwerking van de Nota Wonen zal moeten resulteren in een zo actueel mogelijk woonbeleid. Aan wonen, welzijn en zorg zal integraal aandacht moeten worden besteed. Een onderzoek naar de redenen, waarom veel mensen vertrekken uit de gemeente, is gewenst. Het al dan niet in stand houden van voorzieningen hangt ook samen met het inwoneraantal. De SGP-fractie is van mening dat het heel goed zou zijn als de gemeente een impuls zou kunnen geven aan de toegankelijkheid van de lokale woningmarkt voor starters.

Mevrouw de voorzitter, met dank aan de opstellers van de begroting en in het besef dat we ook in het bestuur afhankelijk zijn van de zegen van God, die onze fractie een ieder toewenst, sluiten we hiermee af.

Ik dank u wel!

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP

Klik hier voor deze bijdrage in PDF