25 april 2014

Opinienota bestuurlijke heroriëntatie.

In de raadsvergadering van 24 april 2014 werd de gemeenteraad gevraagd zich uit te spreken over een nadere bestuurlijke heroriëntatie. De raad is teleurgesteld over het feit dat zij haar voorkeursvariant van samenwerking in de gehele A&V met behoud van zelfstandigheid niet terugziet in het advies van de commissie Schutte. De commissie Schutte adviseert namelijk een samenvoeging van de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam + Giessenlanden tot één gemeente Alblasserwaard per 1 jan. 2018.

De discussie in de gemeenteraad betrof het uitspreken van een voorkeur voor één van de twee varianten, waaruit een keuze kon worden gemaakt.

Variant 1 betreft het voorstel om vanuit het vertrekpunt van zelfstandigheid te werken aan verdere bestuurskracht en het oplossen van kwetsbaarheden in de organisatie. Het gaat om het onderzoeken hoe dit met de buurgemeenten in de (westelijke) A&V en de Drechtsteden mogelijk is, en daarbij oog te hebben voor het oplossen van die kwetsbaarheden.

Variant 2 betreft het voorstel om de mogelijkheden om zelfstandig te blijven af te zetten tegen het voorstel en het advies van de commissie Schutte, te weten een herindeling van de hierboven vermelde drie gemeenten.

Klik hier voor de Opinienota bestuurlijke heroriëntatie.

De SGP en ook de T@B verzetten zich echter tegen een dergelijke herindeling en kozen dan ook beiden voor variant 1. De overige fracties kozen voor variant 2. Dat betekent dus dat de meerderheid van de coalitie T@B en SGP voor variant 1 heeft gestemd (9 stemmen, want 1 lid van de T@B was afwezig) en een minderheid van de oppositie (7 stemmen) voor variant 2.

Klik hier voor de bijdrage van de SGP-fractie in de gemeenteraad bij betreffend agendapunt.

Variant 1 zal dus nu nader worden uitgewerkt c.q. onderzocht en in een notitie door het college van b&w aan de raad worden voorgelegd. Het is de bedoeling dat nog voor de zomer er in de gemeenteraad een debat zal plaatsvinden over de heroriëntatie en dat in september er een besluit door de gemeenteraad zal worden genomen.

Aan de orde kwam ook nog een Motie “Geef inwoners een stem!” van PvdA, CDA, CU + VVD. Men wilde de voorzitter van de gemeenteraad, in samenspraak met college en presidium, opdragen een voorstel te doen om via een (digitale) burgerpeiling of enquête inspraak te organiseren en de voorkeur van onze inwoners te toetsen over de bestuurlijke toekomst van onze gemeente.

Deze motie is verworpen met 9 stemmen tegen (T@B en SGP) en de 7 stemmen voor van de indieners. Fractievoorzitter Jan de Vos van de SGP formuleerde het zo:

“De Motie van de vier oppositiepartijen zullen we niet steunen, omdat

• De T@B en de SGP in hun verkiezingsprogramma’s en verkiezingsfolders aan de burgers hebben duidelijk gemaakt dat zij voor een zelfstandige gemeente zijn;
  • De T@B en de SGP door een meerderheid van kiezers, te weten 55,3%, is beloond met verkiezingswinst met medeweten van deze stellingname;
  • De T@B en de SGP inmiddels in hun coalitieprogramma dit uitgangspunt ook hebben opgenomen;
  • Het onderzoek naar een samenwerkingsvorm volgens variant 1 nader zal bepalen hoe de burgerparticipatie wordt gedefinieerd;
  • Inwoners al een stem hadden bij de verkiezingen en beslist nog een stem krijgen in het  vervolgproces van de bestuurlijke heroriëntatie”.