23 maart 2012

Overwegingen SGP betreffende sluiting buitenbad.

De SGP stemt met pijn in het hart in met sluiting van het buitenbad. In dit nieuwsitem kunt u de overwegingen van de SGP hieromtrent lezen. Een verkorte bijdrage van deze overwegingen is door fractievoorzitter Jan de Vos gehouden in "Het Debat" van de gemeenteraad op 22 maart 2012.

Overwegingen SGP bij agendapunt 6 “Bezuinigingsvoorstel zwembad “De Duikelaar”.

In mei 2011 is een bezuinigingsmatrix ingevuld, waarin elke fractie kon aangeven waarop mogelijk bezuinigd zou kunnen worden. Het ging toen nog om een totale bezuiniging van structureel 1,25 miljoen euro. Later moest dat nog bijgesteld c.q. verhoogd worden tot 1,7 miljoen euro. Ondanks de diverse bezuinigingen waartoe inmiddels besloten is, blijft er nog steeds een zeer forse bezuinigingstaakstelling   over voor met name het jaar 2015. Structureel zal er nog tot maar liefst bijna 800.000 euro gevonden moeten worden om de begroting sluitend te krijgen.

Een van de bezuinigingsonderwerpen, die vorig jaar mei al door een meerderheid van de fracties is aangegeven, betrof het zwembad. Daar zou een substantiële bezuiniging te halen zijn. Maar ieder besefte dat dit nogal wat consequenties had. Nader onderzoek naar financiele en maatschappelijke gevolgen was dus dringend gewenst. Het college heeft daarop de Adviesgroep Synarchis een onderzoek laten uitvoeren, wat geresulteerd heeft in een duidelijk rapport.

De SGP is van mening dat dit rapport een aantal zaken heel duidelijk heeft gemaakt. We willen enkele feiten noemen. Het buitenbad heeft een laag animocijfer, d.w.z. dat het aantal zwembadbezoekers aan het buitenbad betrekkelijk laag is te noemen. Het bezoek aan het buitenbad blijft duidelijk achter bij landelijk bekende cijfers. Het buitenbad in onze gemeente trekt 21 bezoekers per m2 wateroppervlak, terwijl normaal een streefgetal van 60 bezoekers per m2 wordt gehanteerd. Slechts 1/3 van wat je zou mogen verwachten bij een dergelijk buitenbad, bezoekt dus feitelijk ons buitenbad. Het rapport spreekt dan ook uit dat dit naar verwachting komt door het ruime aanbond aan buitenbaden in onze directe omgeving. Binnen een straal van 12 km. van ons zwembad bevinden zich 2 buitenbaden en 2 gecombineerde binnen-/buitenbaden. Voor recreatief zwemmen hebben de baden in Sliedrecht en Gorinchem veel meer te bieden dan ons zwembad.

Van het totale negatieve exploitatieresultaat van het gehele zwembad komt 1/3 deel voor rekening van het buitenbad. Dat is erg hoog als je bedenkt dat het buitenbad slechts 16 weken per jaar open is. Het rapport heeft ook becijferd dat sluiting van het buitenbad zo’n 55.000 euro per jaar oplevert. Dit valt eigenlijk best tegen, maar er is ook een overcapaciteit aan formatie als het buitenbad gesloten wordt. Daarnaast zijn ook optimaliseringmogelijkheden en efficiencyverbeteringen voor het binnenbad mogelijk.

Vanzelf zal het binnenbad langer open moeten. De verwachting is dat daardoor het aantal bezoekers met zo’n 10% zal toenemen, wat uiteraard extra opbrengsten tot gevolg heeft.  Daarnaast zijn er nog een aantal andere maatregelen te nemen die tot verhoging leiden van de opbrengst. Becijferd is dat door de diverse maatregelen 75.000 euro bespaard kan worden op het binnenbad. Daarmee komen we dus op een structurele besparing van zo’n 130.000 euro per jaar.  De toekomst zal overigens leren of dit daadwerkelijk gehaald zal worden. We vragen ons af of het optimisme niet te groot is.

Mijnheer de voorzitter, de SGP is zich bewust dat sluiting van het buitenbad voor met name gezinnen met jonge kinderen toch best ingrijpend is. Daar komt bij dat ons zwembad relatief goedkoop is t.o.v. zwembaden als Sliedrecht en Gorinchem. Juist ook voor minder draagkrachtigen komt sluiting dus slecht uit.

We hebben ons als SGP-fractie afgevraagd of een verhoging van de OZB met 10 tot 15 euro per jaar per gezin geen voorstel zou moeten zijn om het buitenbad open te houden. Dat zou namelijk met dit bedrag kunnen. We zijn hier toch van afgestapt, omdat het mogelijk niet reëel is om een groot aantal burgers, die niets met het zwembad hebben, toch te laten meebetalen aan een voorziening waar ze zelf geen gebruik van maken.

Laat duidelijk zijn. Als we financieel in 2015 geen gigantisch gat te dichten hadden van bijna 800.000 euro zou de SGP grote moeite hebben om het buitenbad te sluiten. Het persbericht van de gemeente op 25 januari van dit jaar sprak er zelfs over dat bij de bezuinigingsopgave voor 2015 zelfs de noodzaak aanwezig kan zijn dat ook de toekomst van het binnenbad aan de orde komt.

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP

Als stemverklaring in Het Besluit van 22-03-2012 is het volgende uitgesproken:

Mevrouw de voorzitter,

Juist om onze bestuursverantwoordelijkheid te dragen, stemmen we met pijn in het hart in met de sluiting van het buitenbad, uiteraard onder de condities van een beperkte opknapbeurt van het binnenbad en langere openingstijden.

Wij hechten groot belang aan goede zwemlessen voor onze kinderen in ons waterrijke gebied. Die kunnen in ieder geval nog in ons eigen zwembad op een kwalitatief uitstekend niveau in stand blijven en dat achten wij een groot goed.

Dank U wel!

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP

Amendement
Bij het bezuinigingsvoorstel zwembad is een amendement van de T@B + VVD om het college op te dragen om binnen een half jaar een voorstel aan de raad te presenteren waarin een andere beheersvorm van de Duikelaar is uitgewerkt en in afwachting van de besluitvorming door de raad n.a.v dit voorstel het buitenbad open te houden niet aangenomen. De coalitie CU-SGP-PvdA-CDA stemde tegen (11 stemmen) en de T@B en de VVD stemden voor (5 stemmen).

Meer info over dit onderwerp o.a. op de site van de gemeente Hardinxveld-Giessendam en dan bij de agenda voor de vergadering van 22 maart 2012. De stukken kunt u vinden bij agendapunt 6. Klik hier om naar deze agenda te gaan.