22 januari 2010

Persbericht PvdA, CU en SGP Marktbezoeker is trots op Hardinxveld-Giessendam.

Tevreden en trots op ons mooie dorp. Dat is in grote lijnen het antwoord van de marktbezoekers van Boven- en Beneden-Hardinxveld. Als voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart a.s. en een op te stellen verkiezingsprogramma hebben de PvdA, ChristenUnie en SGP rond de zomer 2009 de marktbezoekers 12 vragen voorgelegd in een mini-enquête.

Van besparingen in de afgelopen drie jaar om als gemeente financieel gezonder te worden, zegt 60% van de mensen niets gemerkt te hebben. Ruim 60% heeft goede ervaring met de communicatie door de gemeente terwijl sommigen minder goede ervaring hebben met onder andere de afhandeling van ingestuurde brieven. Naar aanleiding van de vraag of er voldoende woningen zijn gebouwd, vraagt 22% om meer seniorenwoningen, krap 20% om starterswoningen en 11% om meer woningen voor mensen met een verstandelijke beperking. Een duidelijke meerderheid vindt de sport- en recreatiemogelijkheden voldoende. Anderen hebben ideeën aangedragen voor verbeteringen, zoals trapveldjes. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning is onder de bevolking nog vrij onbekend. Driekwart zegt namelijk hier nog geen gebruik van te hoeven maken. Maar deze wet is bedoeld voor alle inwoners! 41% vindt het winkelaanbod te klein en een zelfde aantal vindt ons dorp veilig. 22% heeft in de weekenden last van de jeugd en 11% wil meer handhaving op de vaarwegen. Een beperkt aantal vindt het openbaar vervoer na de stationsuitbreiding voldoende. Anderen hebben kritiek op bustijden en een te hoog opgestelde kaartjesautomaat op het station voor rolstoelgebruikers. Drie op de tien mensen vind dat er meer oog moet zijn voor natuur en milieu. Diverse tips werden aangereikt zoals overdekte haltes bij de nieuwe stations, meer optreden tegen parkeren op trottoirs, een Hema, horeca sluiten om 24:00 uur en gewenst overleg Drijvershof/SKEW met verenigingen. Over het algemeen zijn de deelnemers tevreden. Of dit ook representatief is voor de beoordeling van genoemde partijen zal bij de verkiezingen blijken.