11 juli 2014

Preventie- en Handhavingsplan Alcohol Hardinxveld-Giessendam.

Naar aanleiding van de gewijzigde Drank- en Horecawet stelde de raad op 10 juli 2014 een Preventie- en Handhavingsplan Alcohol vast. Het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol Hardinxveld-Giessendam focust zich op het gemeentelijke terrein waar preventie en handhaving samenkomen en elkaar kunnen versterken.

Bij stemverklaring bracht Jan de Vos het volgende in Het Besluit naar voren:

Mijnheer de voorzitter,

Het beoogde effect met het vaststellen van het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol is het terugdringen van overmatig alcoholgebruik onder jongeren en het aanpakken van alcohol gerelateerde verstoringen van de openbare orde. Het alcoholgebruik van Nederlandse jongeren wordt gekarakteriseerd door de termen te veel, te vaak en te jong. Daardoor is er meer en meer reden tot grote zorg. Overmatig alcoholgebruik heeft bovendien vaak diverse vormen van maatschappelijke overlast tot gevolg en verhoogt o.a. het risico op verkeersongelukken en geweld. De fractie van de SGP is het dus zeer eens dat er voor een goed alcoholbeleid grenzen moeten worden gesteld, grenzen moeten worden bewaakt en grenzen moeten worden overgedragen.

In het plan zijn de doelstellingen, acties en uitvoering in de verschillende hoofdstukken verwoord. Het is noodzakelijk om e.e.a. goed en regelmatig te communiceren met belanghebbende partijen. Dit plan is bedoeld voor de jaren 2014 en 2015. Ons inziens is het goed om ervaring op te doen rond dit onderwerp, waardoor bijstelling van het plan in de toekomst wellicht noodzakelijk is. Het is kennelijk de bedoeling een eerstvolgende algehele herziening van het plan in een nieuwe Nota Lokaal Gezondheidsbeleid te integreren.

Onze gemeente participeert in het alcoholmatigingsproject “Verzuip jij je toekomst?!”. Als prioriteit is in haar preventieprogramma het voorkomen van het gebruik van alcohol en genotsmiddelen door jongeren vastgelegd. In het coalitieprogramma van de T@B en de SGP staat bij hoofdstuk “Onderwijs” als één van de doelstellingen een gestructureerde preventievoorlichting op het gebied van genots- en verslavingsmiddelen. Het zal duidelijk zijn dat de SGP van harte instemt met de vaststelling van het onderhavige Preventie- en Handhavingsplan en dat zij hoopt dat daarmee het schadelijk alcoholgebruik substantieel zal worden teruggedrongen.

Dank u wel!

Jan de Vos, raadslid SGP