4 oktober 2006

Raadsbijdrage SGP t.a.v. bestuurskrachtonderzoek.

Bij monde van fractievoorzitter Jan de Vos, bracht de SGP het volgende in:

Mijnheer de voorzitter,

elke fractie wordt vanavond in deze speciale openbare raads-vergadering geacht een standpunt in te nemen ten aanzien van het bestuurskrachtonderzoek dat het adviesbureau BMC heeft verricht. Op uitnodiging van de provincie Zuid-Holland hebben in de 1e fase de acht gemeenten in de Alblasserwaard & Vijfheerenlanden hun individuele bestuurskracht laten onderzoeken en in de 2e fase hun gezamenlijke bestuurskracht en dan met name de toegevoegde kracht van samenwerking.

Het rapport dat voor Hardinxveld-Giessendam is samengesteld, draagt de titel “Koers zetten, koers houden”. Een prachtige titel, dat prima geschikt was geweest als alternatief voor de titel van het verkiezingsprogramma waarmee de SGP de verkiezingen inging en dat luidde: “Koers bepaald?!”

Het bestuurskrachtonderzoek geeft ondubbelzinnig aan, dat we een bestuurlijk goede koers zullen moeten bepalen en die ook zullen moeten houden. En daar hoeft geen vraagteken meer gezet te worden, maar een uitroepteken.

Een van de tien paragrafen uit ons verkiezingsprogramma luidde: “Varen in konvooi”. In die paragraaf (een ieder kan het nog nalezen) wordt uiteengezet, dat het varen in konvooi, waarmee heel uitdrukkelijk het samenwerken met andere gemeenten wordt bedoeld, versterking van bestuurskracht kan en naar onze mening ook zal opleveren. Wij stelden toen al dat het de moeite waard is om na te gaan welke taken je gemeenschappelijk beter en liefst tegen lagere kosten zou kunnen uitvoeren. De SGP onderkende dus al voor het verschijnen van de BMC-rapportage dat samenwerken met andere gemeenten een must is. Ook in het coalitieprogramma, dat na de verkiezingen tot stand is gekomen tussen PvdA, CU en SGP wordt geschreven over de mogelijke noodzaak van het anders organiseren van gemeentelijke taken en dat te bezien in samenwerking met regiogemeenten, waardoor schaalvoordelen zijn te behalen.

Wel is daarbij het uitgangspunt het behoud van de zelfstandigheid van de gemeente en dat willen we ook deze avond niet onder stoelen of banken steken.

De SGP is van mening, dat in essentie de potentie aanwezig is, mede in het licht van de nieuwe verhoudingen in raad en college, dat we als gemeente de noodzakelijke bestuurskracht zullen kunnen tonen. Daarbij zullen we hard moeten werken aan verbeteringen, waarin we zwak staan en waarover het bestuursrapport ook rapporteert.

Hoewel we enerzijds het rapport niet in alle delen onderschrijven, is het anderszins zonneklaar dat er bepaalde zaken in onze gemeente duidelijk aangepakt moeten worden. In het rapport wordt trouwens al geconstateerd dat er signalen zijn, die op ontwikkelingen ten goede duiden.

We moeten zowel in eigen huis, als in samenwerking met andere gemeenten, een herkenbare strategische koers varen om zo tot optimale resultaten te komen. De SGP kan zich goed vinden in het voorlopig geformuleerde standpunt, dat vanavond als te nemen besluit voorligt. Dat betekent dat we ons in de samenwerking in principe en in beginsel richten op de regio Alblasserwaard & Vijfheerenlanden en daarbij vanuit een zelfbewuste houding ook onze eigen bestuurskracht in die regio naar voren brengen. Dit laat onverlet dat samenwerking niet per definitie ophoudt bij de grenzen van de regio Alblasserwaard & Vijfheerenlanden, met daarbij wel de kanttekening dat een evt. samenwerking buiten die grenzen niet schadelijk dient te zijn voor de samenwerking binnen die grenzen. Het is toch opvallend dat BMC het aanhalen van de banden met Sliedrecht als optie aanbeveelt. Zij verwachten zelfs dat die gemeente de meest aangewezen partner voor ons zal blijken te zijn.

Dat in het raadsbesluit is opgenomen, dat de uiteindelijke insteek m.b.t. de regionale samenwerking gebaseerd dient te zijn op een gezamenlijke ”sterkte-zwakte analyse”, alsmede dat er helderheid moet komen over het democratische gehalte van de samenwerking wordt door onze fractie ten volle onderschreven en zelfs benadrukt.

Mijnheer de voorzitter, we stellen nu de leidraad waarmee onze gemeente de verdere discussie ingaat, vast. Zoals gezegd, we stemmen geheel in met het ons voorgelegde besluit in deze. We willen echter niet verhelen, dat er wat ons betreft in het vervolgtraject op meerdere punten duidelijk spijkers met koppen moeten worden geslagen, bijvoorbeeld met betrekking tot de standpunten ten aanzien van een aantal stellingen, waarover we D.V. nog komen te discussiëren. Ik dank U wel !

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP