3 juli 2009

Raadsbijdrage SGP t.a.v. cultuurparticipatie.

Opkomen, blinken en verzinken

Voorzitter,

Bij cultuur moet ik altijd al snel denken aan bloeiende culturen zoals die van de Babyloniers, de Egyptenaren, Grieken en de Romeinen. Is cultuur soms een opgaan, blinken en verzinken van ideeën en leefgewoonten? De oorzaken van het ineenstorten van deze rijken varieert van interne machtsstrijd tot externe vijanden en decadentie.

In het onderwijs wordt hier veel aandacht aan gegeven. Maar vanavond hebben we het over onze lokale en regionale cultuur. De Alblasserwaard is wat dit betreft een gebied met een geheel eigen identiteit. Het zou goed zijn als kinderen leren hoe bepaalde gewoonten zijn ontstaan. Cultuureducatie kan er ook op gericht zijn om kinderen te laten ontdekken waar wij met elkaar goed in zijn. Wij vinden het daarom positief dat er veel aandacht is voor de lokale en regionale identiteit in het uitvoeringsplan. Wij hopen dat ook bij de uitvoering van het beleid hier steeds rekening gehouden zal worden.

Het voorstel van het college heet cultuurparticipatie. Het is erop gericht om een programma te ontwikkelen wat bijvoorbeeld door de scholen kan worden afgenomen. De SGP vindt het daarom wel erg belangrijk dat de te ontwikkelen cultuurprogramma’s aansluiten bij de wensen van de scholen. Als SGP vinden wij dat bij kunst en cultuur dezelfde regels zouden moeten gelden als in het dagelijks leven. Erotisch getinte kunstuitingen droegen er aan bij dat mijn school niet snel zal terugkeren naar het Gorcums museum. Ook de keuze voor het kunstwerk ‘de schedel for the love of god’ bij de introductie van het programma vinden we als SGP-fractie zeer onsmakelijk.

Wij vinden daarom dat het onderwijsveld betrokken moet worden bij de keuze voor thema’s. Daardoor ontstaat draagvlak voor het materiaal dat ontwikkeld wordt. Graag die toezegging van de wethouder. Onze fractie wil graag dat het uitvoeringsplan 2009-2012 wordt geëvalueerd in commissie en Raad voordat we besluiten of we willen inzetten op een voortzetting hiervan.

Arjan Meerkerk, raadslid SGP