25 september 2009

Raadsbijdrage SGP t.a.v. perspectiefnota.

Perspectiefnota 2010 – 2013 “Een nieuwe majeure opgave”

Mevrouw de voorzitter,

In onze bijdrage t.a.v. de Voorjaarsnota 2009 in de raadsvergadering van 2 juli jl merkten wij op, dat die Voorjaarsnota geen reden tot vreugde gaf. De eerste gevolgen, d.w.z. duidelijke negatieve tendensen van de economische recessie, werden daarin al zichtbaar. We hebben toen o.a. de volgende woorden gebezigd: “Het hanteren van de stofkam voor de begroting 2010 zal niet voldoende zijn om de financiële huishouding op orde te houden. De toekomst noopt waarschijnlijk tot majeure maatregelen”.

Het doet ons uiteraard deugd, mevrouw de voorzitter, dat het college in de titel van de Perspectiefnota ons gebezigde woord “majeur” heeft overgenomen. Dat betekent in ieder geval dat wij beiden inzien dat we voor een enorme opgave staan. In de muziek is het veelal zo dat een stuk “in majeur” over het algemeen van een vrolijke stemming is. Dat kun je van de Perspectiefnota helaas niet zeggen. Dat wil overigens weer niet zeggen dat het niet realistisch is. In muziektermen zou je eerder moeten spreken van een nota “in mineur”. Het woordenboek vertaalt dat met “somber, vol zorg voor de toekomst”. Wij denken dat dat op een juiste wijze de situatie van heden weerspiegelt.

Uiteraard weten wij niet in welke omvang en hoe lang de recessie zal aanhouden, maar een ding is op Prinsjesdag wel duidelijk geworden. De staat zal enorme bezuinigingen moeten doorvoeren om de financiële positie van Nederland weer op niveau te krijgen. Daar zullen we zeker ook als gemeente langdurig de gevolgen van ondervinden. Woorden als “de tering naar de nering” zetten zijn dan ook al veelvuldig gevallen.

In de inleiding van de Perspectiefnota wordt gewag gemaakt van 2 scenario’s t.a.v. ontwikkelingen in het gemeentefonds. Het college is in de voorliggende Perspectiefnota uitgegaan van het meest sombere van de 2 geschetste scenario’s. Onze fractie kan dit uitgangspunt onderschrijven. Mocht de economische ontwikkeling toch positiever uitvallen dan verwacht, dan vindt onze fractie het beter om te kunnen vertellen dat we een meevaller hebben, dan dat we bij een negatieve economische ontwikkeling moeten zeggen dat we een tegenvaller hebben. Een evt. verwijt dat we er te somber tegenaan gekeken hebben is ons inziens beter dan een verwijt dat we er te rooskleurig tegenaan gekeken hebben. In het laatste geval moeten we alsnog weer bijleggen en in het eerste geval hebben we nog wat te verdelen.

In de Perspectiefnota wordt op een duidelijke wijze ingegaan op de structurele en incidentele gevolgen van de crisis. Ik ga daar hier niet uitgebreid meer op in. Als we ook nog rekening houden met wettelijke verplichtingen die op de gemeente afkomen en die onontkoombaar zijn, staan we, alles bij elkaar genomen, voor de inderdaad majeure opgave om een sluitende meerjarenbegroting te leveren.

De Perspectiefnota gaat nader in op de onbenutte belastingcapaciteit bij de OZB. Het college stelt voor om de inkomsten uit de OZB te verhogen met 200.000 euro, waarbij rekening zal worden gehouden met de grotere ruimte bij niet-woningen dan bij woningen. Het college verwacht echter de tarieven voor de afvalstoffenheffing en het rioolrecht te kunnen verlagen. De woonlasten zullen gemiddeld genomen voor de burgers daardoor niet stijgen. Onze fractie kan zich in die voorgestelde lijn vinden.

Verder acht het college het mogelijk 833.000 euro uit de Reserve Riolering te putten. Met toch wel wat kunstgrepen is zo de begroting 2010 sluitend te krijgen. Voor de jaren daarna is de begroting alleen maar sluitend te maken door een taakstelling van nog te plegen bezuinigingen op te nemen, oplopend van 650.000 euro in 2011 tot 800.000 euro in 2013. Een gigantische opgave, gezien het feit dat we al een bezuinigingsronde achter de rug hebben.

We zijn verder benieuwd naar de omvang van mogelijke positieve effecten op de begroting naar aanleiding van het positieve resultaat dat de wethouder met de provincie heeft bereikt om een administratieve correctie op de waarde van de gronden toe te passen. Ik neem aan dat we daar binnen niet al te lange termijn meer over vernemen.

Mevrouw de voorzitter, de kaders voor de begroting 2010 zijn in de Perspectiefnota duidelijk aangegeven. We wachten met belangstelling op de begroting 2010, die, naar ik aanneem, binnenkort wel op de deurmat zal vallen.

Voorgesteld wordt om de bezuinigingsdiscussie opnieuw in de Werkgroep Ontwikkeling Beleidsvisies (WOB) te voeren. De SGP is van mening dat dit goed heeft gewerkt en steunt dat van harte. We zullen alle creativiteit aan de dag moeten leggen om het karwei te klaren. De SGP acht het tot haar bestuurlijke verantwoordelijkheid daar serieus aan mee te werken en weet zich afhankelijk van Gods onmisbare zegen.

Hartelijk dank !

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP

Klik hier voor deze bijdrage in PDF.