27 mei 2010

Raadsbijdrage SGP t.a.v. Programmarekening 2009.

Mevrouw de voorzitter,

Het besluit dat het college ons voorlegt is het vaststellen van de Programmarekening 2009 en dat is dus meer dan alleen de Jaarrekening, zoals het agendapunt zou doen vermoeden. Niet alleen cijfermatig wordt in de Jaarrekening, maar ook beleidsmatig wordt in het Jaarverslag door het college van b&w aan de gemeenteraad verantwoording afgelegd.

Verleden week donderdag is in Het Debat al zeer uitgebreid ingegaan op allerlei en veelal technische vragen. Ook een achttal vragen vanuit onze fractie zijn daar beantwoord. Wat ons betreft was de wijze van behandeling in Het Debat nodeloos lang en verdient een andere werkwijze in de toekomst beslist aandacht.

Het wordt langzamerhand een trend dat de Jaarrekening afsluit met een positief resultaat. Het is de vierde keer op rij. Nog bij de Najaarsnota was de verwachting dat we afstevende op een nadelig saldo, maar tot enige verrassing sluit het jaar 2009 met maar liefst bijna € 0,9 miljoen voordelig. Dit betekent wel, dat het resultaat over een volledig jaar nog volledig af kan wijken van datgene wat bij de Najaarsnota wordt verwacht. Dit keer is dat gelukkig bijzonder positief, maar het zou ook anders kunnen zijn en dat maakt de verwachting wel erg relatief.

Belangrijker is ons inziens om te kijken wat Deloitte Accountants B.V. meldt n.a.v. de controle van de Jaarrekening. Zij zijn immers een onafhankelijk en gecertificeerd controleorgaan. Zij schrijven in hun verslag over het boekjaar 2009 aan de gemeenteraad het volgende: “U heeft als gemeente forse verbeteringen aangebracht in het samenstelproces van de jaarrekening en in de interne beheersing van rechtmatigheid. De dossiervorming was adequaat en tevens hebben wij volledige medewerking van uw medewerkers gehad bij het uitvoeren van onze controlewerkzaamheden”. Vervolgens feliciteren zij de gemeente met de goedkeurende rechtmatigheidverklaring, waarbij zij de woorden gebruiken: “Met name de afgelopen 2 jaar zijn forse inspanningen geleverd om dat te realiseren”.

Naar aanleiding van deze woorden uit het accountantsverslag wil de SGP-fractie op haar beurt het college en met name de verantwoordelijk wethouder met de medewerkers die aan dit alles hun bijdrage hebben geleverd, van harte feliciteren met dit mooie resultaat.

Een andere belangrijke constatering uit het verslag van de accountant is dat de gemeente in 2009 belangrijke verbeteringen heeft doorgevoerd in het inzicht verkrijgen in het benodigde weerstandsvermogen. De accountant stelt in zijn verslag voor om met ons te bespreken hoe de gemeente scoort op diverse indicatoren, zoals de flexibiliteit van de begroting, de post onvoorzien, de reserves en voorzieningen, vervangingsinvesteringen e.d. Het lijkt ons goed om in het op 24 juni a.s. te houden overleg met de accountant daar in ieder geval nog nader bij stil te staan en te bezien of er onderdelen bij zijn waarop we zwak of onvoldoende scoren.

Het voert te ver om in detail in te gaan op de beleidsmatige verantwoording die in Het Jaarverslag wordt gegeven. De SGP constateert dat er veel tot stand is gekomen of op stapel staat wat haar instemming heeft en wat een duidelijke weerslag is van het coalitieprogramma dat aan de wieg heeft gestaan van deze laatste Jaarrekening onder verantwoording van het college van PvdA, ChristenUnie en SGP.

De elf onderwerpen met bedragen die het college ons voorstelt om het positieve resultaat aan te besteden hebben de instemming van onze fractie.

Met name de storting van een bedrag van € 200.000,- in de reserve voor de economische crisis zullen we hard nodig hebben. De financiële gevolgen die er al zijn en die er nog aan komen vanuit het Rijk zullen de gemeente nopen tot uiterste behoedzaamheid met het omgaan van de financiële middelen. Meer dan ooit zullen we ons de vraag moeten stellen waar we als gemeente naar toe willen. Ook de voortgaande vergrijzing stelt al andere eisen aan het beleid van de overheid. Er staat ons een grote bezuinigingsoperatie te wachten om het huishoudboekje in het gareel te houden. Welk voorzieningenniveau willen we houden en hoe en met welke kwaliteit willen we werken, zijn de vragen voor de toekomst.

Ondanks dat alles zijn wij het eens, mevrouw de voorzitter, met het slot van de politiek-bestuurlijke hoofdlijnen, waarin wordt gesteld dat een groot deel van de raad en het college zegen vraagt en dank brengt aan God voor het mogen leven in een bevoorrecht land.

Wij sluiten ons daarbij van harte aan.

Dank u wel.

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP