28 mei 2009

Raadsbijdrage SGP t.a.v. verordening leerlingvervoer

In de raadsvergadering van 28 mei 2009 is gesproken over de nieuwe verordening voor het leerlingenvervoer. De SGP-fractie was van mening dat een aantal ouders van SBO-leerlingen hierdoor abrupt met twee grote veranderingen geconfronteerd zou worden. In het voorstel van het college was opgenomen een vergoeding op basis van openbaar vervoer voor kinderen van 9 jaar en ouder en de invoering van een eigen bijdrage voor de ouders. De CU diende daarom een amendement in om de eigen bijdrage voor de ouders van SBO-leerlingen geheel te schrappen. De SGP was van mening dat een abrupte overgang van aangepast vervoer naar openbaar vervoer te rigoureus was en diende daarom de bijgevoegde motie in om voor een overgangsregeling te pleiten: behoud van aangepast vervoer met geleidelijke invoering van een eigen bijdrage. Helaas was er onvoldoende steun voor de motie. De SGP heeft daarom het amendement van de CU gesteund, om daarmee de ouders in elk geval financieel tegemoet te komen.

Klik hier om deze motie in te zien

Bijdrage SGP in eerste termijn
Voorzitter, het dossier leerlingenvervoer is een belangrijk dossier. Onderwijs is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Juist kinderen met een langzamere ontwikkeling moeten voor hun school vaak verder van huis. Reden te meer om voldoende aandacht te hebben voor deze doelgroep. Reden voor onze fractie om contact te zoeken met de ouders van deze leerlingen. Uit die contacten blijkt hoe enorm breed de doelgroep van het Speciaal Basis-onderwijs is. Waar sommige leerlingen in dit type onderwijs enorm zelfstandig zijn en best alleen naar school zouden kunnen, moeten anderen voortdurend begeleidt worden. Alle reden om dus zeer zorgvuldig met het leerlingenvervoer om te gaan.

Onze gemeente is een flink aantal jaren erg ruimhartig geweest in het bekostigen van het leerlingenvervoer. De forse overschrijdingen hebben ook onze fractie zorgen gegeven. Deze tekorten hebben onder meer te maken met de wettelijke veranderingen zoals verplichte begeleiding bij taxivervoer. De SGP vindt het overigens een goed uitgangspunt om ouders primair verantwoordelijk te laten zijn voor begeleiding naar school. Dit kan een forse besparing opleveren. Verder zorgen ook de gestegen kosten van het taxivervoer voor een oplopend tekort. Al met al een zorgelijke situatie.

Tot nu toe gaat het over zaken die het college zelf niet kon beïnvloeden. Om het tekort op leerlingenvervoer terug te dringen heeft het college het leerlingenvervoer geheel doorgelicht. Daarbij zijn een aantal punten geconstateerd:
• Zo heeft de gemeente jarenlang geen eigen bijdragen geïnd voor vervoer naar het speciaal onderwijs.
• Daarnaast is altijd uitgegaan van aangepast vervoer (wat veel duurder is).

Thans wordt door het college een tweetal zaken voorgesteld. Het ene voorstel is om voortaan voor SBO leerlingen te gaan vergoeden op basis van kosten voor openbaar vervoer. Daarnaast wordt voorgesteld om een eigen bijdrage in te voeren, waardoor ouders ineens voor behoorlijke kosten komen te staan, en ‘gedwongen’ gebruikmaking van openbaar vervoer. Dat stapelt twee tegenvallers voor de ouders van deze kinderen op elkaar.

Dit is een belangrijk punt voor onze fractie. De SGP vindt daarom dat het college een afbouwregeling of een sterfhuisconstructie in het leven moet roepen om de bestaande situatie te laten verlopen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het aangepast vervoer nog drie jaar open te stellen voor alle SBO-leerlingen, waarbij gedurende deze periode een stapsgewijze invoering van de eigen bijdrageregeling conform artikel 23 lid 2 wordt ingevoerd. Daarin gaat het over het feit dat het college ervoor kan kiezen om het vervoer zelf te organiseren waarbij de ouders een inkomensafhankelijke bijdrage betalen.

Kortom kunnen wel instemmen met de nieuwe verordening, maar vinden dat er door de wethouder een toezegging moet worden gedaan waar het gaat over een de overgangs-regeling.

Arjan Meerkerk, raadslid SGP