3 juli 2009

Raadsbijdrage SGP t.a.v. Voorjaarsnota 2009.

Mevrouw de voorzitter,

In de vorige raadsvergadering van 28 mei jl. konden we met vreugde de Jaarrekening 2008 vaststellen. Immers, we hadden een overschot van ruim een half miljoen euro. De Voorjaarsnota 2009, waar het college deze avond haar instemming voor vraagt, geeft bepaald geen reden tot vreugde. Uit de Voorjaarsnota blijkt dat de eerste gevolgen van de economische crisis zichtbaar worden. Minder inkomsten door stagnerende bouwprojecten, stijgende pensioenpremies ten laste van de gemeente, verwachte toeneming van het aantal aanvragen voor kwijtscheldingen en minder dividenduitkering van Eneco hebben reeds een duidelijk effect op de financiële resultaten.

Helaas moeten we constateren dat er ook enkele andere belangrijke tegenvallers zijn, met name de toenemende lasten van het leerlingenvervoer en de hogere jaarlasten van de nieuwe sporthal. De verkeerd opgenomen subsidie van de IGO, waardoor de begroting met € 144.000,- moet worden opgehoogd, is een misser, waar we helaas niet omheen kunnen, maar waarvan we hopen dat er niet nog meer zulke “verrassingen” komen. Een dergelijke zaak mag eigenlijk niet voorkomen.

Het voorlopige financiële resultaat is € 344.300,- negatief. Dit negatieve resultaat is nog enigszins geflatteerd, omdat er daarvoor onttrekkingen hebben plaatsgevonden uit de reserve WMO voor € 144.000,- en uit de algemene reserve, waarvan € 225.500,- bij de Jaarrekening 2008 voor de economische crisis was bestemd. Bij de Jaarrekening 2008 sprak ik al uit dat we de financiën niet aan een touwtje hebben of wel dat we voor de toekomst er niet zomaar mee kunnen doen wat we misschien graag zouden willen. Dat we zo snel, na het positieve resultaat van de Jaarrekening, in deze Voorjaarsnota geconfronteerd zouden worden met duidelijk negatieve tendensen, zal ons opnieuw allen reden moeten geven tot uiterste voorzichtigheid bij het beleid voor de toekomst. Het hanteren van de stofkam voor de begroting 2010 zal niet voldoende zijn om de financiële huishouding op orde te houden. De toekomst noopt waarschijnlijk tot majeure maatregelen.

Niemand kan voorspellen hoe diep en hoe lang de financiële en economische crisis zal toeslaan, maar voorlopig is wel duidelijk dat we met name door externe factoren in zwaar weer terecht zijn gekomen. In de Werkgroep Ontwikkeling Beleidsvisie (WOB) is dat deze week ook duidelijk naar voren gekomen. Met name het komende begrotingsjaar 2010 wordt niet gemakkelijk.

Mevrouw de voorzitter. We zullen met elkaar de hand aan de ploeg moeten slaan en ons bewust moeten zijn dat onze polsstok niet verder reikt dan wat financieel te verantwoorden valt.
Wij wensen het college en de betrokken ambtenaren de komende maanden heel veel sterkte bij de voorbereiding van de Perspectiefnota en de Begroting.

Hartelijk dank!

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP