1 december 2016

Raadsvoorstel hondenbeleid Hardinxveld-Giessendam

Tijdens het debat op 24 november 2016 werd in de gemeenteraad het raadsvoorstel Hondenbeleid Hardinxveld-Giessendam behandeld.

Namens de SGP voerde Arie van den Berg het woord, hij bracht het volgende in:

Voorzitter,

In het collegeprogramma 2014-2018 wordt gesproken van hondenpoepbeleid Hardinxveld-Giessendam. Het gaat dus over hondenpoep! Ja, er zit een luchtje aan en……de één heeft er iets mee en het roept warme gevoelens op en een ander heeft er niets mee. Ik bedoel nu voor alle duidelijkheid: met honden! Dat zult u begrijpen. Voorzitter, het is een goede zaak dat dit raadsvoorstel Hondenbeleid Hardinxveld-Giessendam, zoals we het voortaan noemen, er nu ligt. Het beleid is er op gericht om de uitlaatmogelijkheden voor honden te verruimen en de overlast door achtergelaten uitwerpselen te minimaliseren.

De gedraaide pilot in het Westpark is veelbelovend. Nu is het moment om het hondenbeleid in ons gehele dorp uit te gaan rollen. Wij vinden het als SGP een goede zaak dat hierbij onze inwoners op goede wijze betrokken zijn. Zowel hondenbezitters als niet hondenbezitters hebben hun zienswijzen kunnen geven. Deze zienswijzen zijn grotendeels verwerkt en zodoende kunnen we spreken van een hondenbeleid wat in samenspraak met onze inwoners is opgezet.

Het beoogde beleid voorziet in uitrenvelden en losloopgebieden. De hondenbezitter hoeft niet alleen belasting te betalen, maar krijgt er ook iets voor terug. Als ex hondenbezitter spreekt mij dit zeer aan. Tegelijkertijd wordt in dit raadsvoorstel gezorgd voor een duidelijke lijn: opvoeden van de hondenbezitter d.m.v. controles, aanspreken en zo nodig handhaving. Dat laatste vinden wij als SGP zeker noodzakelijk en wij willen daar dan ook nadrukkelijk de aandacht voor vragen in de toekomst. Toezicht is namelijk één van de pijlers waarop dit beleid rust. Het vraagt van de hondenbezitter uitdrukkelijk om rekening te houden met de medebewoners die niets met honden heeft en daar geen overlast van wil ondervinden. Het raadsvoorstel zoals het er nu ligt is kostendekkend en dat stelt ons ook tevreden. Wel vragen wij ook daar om ook verder vooruit te zien. De aan te leggen locaties van uitrenvelden en voorzieningen  ragen ook om het nodige onderhoud in de toekomst.

Voorzitter, de SGP is blij met dit raadsvoorstel en spreekt de hoop uit dat het in de toekomst tot tevreden inwoners mag leiden, hetzij hondenbezitter of geen hondenbezitter.

Ik dank u,

Arie van den Berg, raadslid SGP