22 december 2020

Raadsvoorstel stutten en verstevigen

In de laatste raadsvergadering van 2020 (17 december 2020) nam de raad een besluit over het stutten en verstevigen van de organisatie. Dit besluit is verbonden met de rapportage van onderzoekers van Deloitte die de gemeentelijke organisatie helemaal doorgelicht hebben. In januari zal de raad over het tweede deel van de rapportage (het cultuuraspect) nog verder doorspreken. De SGP is blij dat de raad unaniem besloot over het bijgevoegde raadsvoorstel. Daarmee wordt de organisatie perspectief en ruimte geboden voor het stutten en verstevigen. Dat is goed voor de bestaande medewerkers en uiteindelijk ook voor onze inwoners, ondernemers en instellingen.

Namens de SGP bracht fractievoorzitter Arjan Meerkerk het volgende naar voren:

‘Stutten en verstevigen’

Voorzitter, ik heb bij deze laatste raadsvergadering van 2020 een beetje een oudejaarsavondgevoel. Het moment om stil te staan, terug te kijken en vooruit te kijken. Zo heb ik de SGP-bijdrage rond het raadsvoorstel ‘stutten en verstevigen van de organisatie’ dan ook opgebouwd. Wij kijken overigens nu al uit naar de eindejaarsspeech van onze nestor, die ons zeker ook zal helpen om nog meer in de oud- en nieuw sfeer te komen.

Stilstaan

Afgelopen weken is bij de SGP-fractie het urgentiebesef voor het ‘stutten en versterken’ diep doorgedrongen. Deze bijdrage komt dan ook vanuit onze tenen. De organisatie heeft dringend versterking nodig om de dienstverlening op peil te kunnen houden. Het is een schrale troost om op te merken onze gemeente hierin niet alleen staat. Vanmorgen opende Binnenlands Bestuur met de kop: ‘grote zorgen over werkdruk ambtenaren’. Gemeenten staan onder zware druk. Vrijwel alle gemeenten zijn in de knel geraakt zijn tussen de vele grote decentralisaties en de veel te beperkte financiële middelen. Er is echt veel aan de hand in gemeenteland. Het is daarom goed dat professor Elzinga werkt aan het wetsvoorstel ‘Wet op het decentraal bestuur’. Daarmee zijn de problemen van vandaag nog niet opgelost. En er is hoge nood. Daarom zijn maatregelen nodig binnen onze cirkel van invloed die wij wel kunnen nemen. De SGP ervaart het als een zegen dat wij momenteel in de positie verkeren dat we de benodigde financiële middelen ook bezitten. Hoe dat in de toekomst zal zijn, weet niemand, maar laten we bij de dag leven.

De analyse van Deloitte en De Reeder maakt duidelijk hoe wij in deze situatie zijn terechtgekomen. Interne en externe factoren worden helder op een rij gezet. Ik noem de toetreding van onze gemeente tot de regio Drechtsteden in 2018, de achter elkaar over ons heen gekomen decentralisaties, complexer wordende wet- en regelgeving, een gespannen arbeidsmarkt en een bestuurs- en organisatiecultuur waarin ook groei mogelijk is. Daarbij heeft onze gemeente een fors ambitieniveau. We staan voor uitdagende opgaven in het ruimtelijk en sociaal domein. De wet- en regelgeving is complexer geworden en er leeft een toenemende wens van betrokkenheid in inspraak. Dat maakt de uitdaging voor professionals in de ambtelijke organisatie buitengewoon groot. Het is daarom van essentieel belang om jonge en talentvolle professionals te vinden en te binden. Wij kijken uit naar het nieuwe loongebouw en de noodzakelijke acties die hieruit voortvloeien. Ik sluit deze terugblik af met een reflectieve vraag voor onszelf als raad en college: hebben we in de achterliggende jaren wel voldoende oog gehad voor de verhouding tussen ambities en bijbehorende personeelsbudgetten?

Vooruitblikken

De opgave waar onze gemeente voorstaat is van grote omvang. Je kunt dan jezelf afvragen: kunnen we dit wel aan? Nou, dat gaat niet vanzelf, voorzitter, dat realiseert de SGP zich heel goed. We kunnen dit alleen als we het met elkaar doen. De onderzoekers van Deloitte geven aan dat, met de nodige maatregelen en investeringen, zij er vertrouwen in hebben dat onze gemeente dit in de toekomst aan kan. Maar er is wel bestuurlijk lef nodig om middelen beschikbaar te stellen en met elkaar de koers scherp te houden. De SGP wil daarbij ook niet vergeten omhoog te kijken. Wij geloven dat wij dit niet zonder Gods hulp en zegen kunnen. Onze gemeente kenmerkt door ondernemingsgezindheid, zelfstandigheid en saamhorigheid. De cultuur in de gemeentelijke organisatie kenmerkt zich door hoge betrokkenheid en loyaliteit. Dat is wat de SGP betreft een mooie basis van gemeenschappelijke cultuur die we vooral willen behouden. Hardinxveld-Giessendam is immers een dorp om van te houden en fier op te zijn.

Bijlagen:

Vergadering Het Debat en Het Besluit 17-12-2020 (raadsinformatie.nl)

Onderzoeksrapport Deloitte 26 november 2020

Definitief raadsvoorstel 'Stutten en verstevigen van organisatie'