24 april 2015

Regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio ZHZ

De gemeenteraad werd op 23 april 2015 voorgesteld het Regionaal Risicoprofiel Veiligheids regio Zuid-Holland Zuid vast te stellen. Daarin is een overzicht van de incidenttypen, soorten incidenten en calamiteiten opgenomen. Tevens zijn als gevolg daarvan risico’s in beeld gebracht die zich binnen het grondgebied van de gemeente (kunnen) voordoen.

DE BIJDRAGE VAN DE SGP INZAKE DIT ONDERWERP IS DOOR RAADSLID JAN DE VOS IN "HET DEBAT" ALS VOLGT VERWOORD:

Mijnheer de voorzitter,

Vier jaar geleden heeft het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid voor de 1e maal een regionaal risicoprofiel vastgesteld. Het bestuur heeft gemeend dit jaar  een algehele herziening met een inventarisatie en analyse van de in de regio aanwezige risico’s en de risico’s uit aangrenzende gebieden opnieuw het licht te doen zien. Het volledige rapport telt zo’n 200 pagina’s en dat geeft wel aan dat er heel veel t.a.v. deze materie is beschreven. Wij hebben grote waardering voor het uitgebreide overzicht, dat geboden wordt.

Gelukkig was er wel een samenvatting van zo’n 10 pagina’s dat de meest belangrijke zaken vermeld. Het profiel is nu nog een concept en er is aan de deelnemende gemeenten gevraagd eventuele zienswijzen voor half mei in te dienen. Het college wil hiervan gebruik maken en stelt ons voor een zienswijze in te dienen over het risico Gebouwde Omgeving betreffende de effecten van de vergrijzing van de bevolking.

Alle zienswijzen van de diverse gemeenten worden betrokken bij de definitieve vaststelling van het Regionaal Risicoprofiel en het resultaat van het vastgestelde profiel dient op zijn beurt weer als onderlegger voor het Beleidsplan Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid 2016-2020,wat ons dan naar verwachting in het najaar zal worden aangeboden. De zienswijze die het college ons voorlegt betreft een onderzoek naar het Opwaarderen van het Openbaar Meld Systeem (OMS). Wij hebben daar ook al technische vragen over gesteld.

Dat hier aandacht voor wordt gevraagd heeft als reden de toenemende vergrijzing van de bevolking en de wijze waarop het wonen van de veelal oudere burgers uit onze gemeenschap plaatsvindt. Een onderzoek naar het opwaarderen van dit systeem of alternatieven zou inzicht kunnen geven of de risico’s voor de doelgroep(en) kunnen worden beperkt. De zorg voor de toenemende vergrijzing van de bevolking uit zich in de wijze van bewoning in verzorgingshuizen en het langer thuis wonen van ouderen. Voorbeelden die genoemd worden zijn de flats van de Woningstichting Omnivera o.a. in De Peulen met een significante toename van ouderen. Ook de aard van de bewoning binnen het zorgcomplex van de Lange Wei te Boven-Hardinxveld is een voorbeeld. De bouw van wooncomplexen voor senioren is eveneens een ontwikkeling waar rekening mee moet worden gehouden.

De SGP onderschrijft dat het wenselijk is na te gaan of een opwaardering van de automatisch doormelding bij potentiele brandgevaar mogelijk is. Het terugdringen van potentiele slachtoffers bij een brandincident is van groot belang. Wij stemmen daarom in met de opgestelde zienswijze, maar zien wel graag dat een opwaardering van het systeem binnen de bestaande middelen van de Veiligheidsregio wordt opgepakt. Een toevoeging aan de zienswijze om e.e.a. budgettair neutraal te laten verlopen stellen wij wel op prijs. Wij vernemen graag van andere fracties en het college of ze deze toevoeging aan de zienswijze met ons delen.

Dank U wel!

Jan de Vos, raadslid SGP

In “Het Besluit” blijkt dat alle fracties zich kunnen vinden in de aanscherping van de zienswijze door de toevoeging om e.e.a. budgettair te laten verlopen. Aldus wordt ook besloten. De gemeenteraad beveelt het bestuur van de Veiligheidsregio ZHZ dus per brief aan op budgettair neutrale wijze een onderzoek naar het opwaarderen van het Openbaar Meld Systeem te doen, teneinde de risico’s voor de doelgroep(en) te beperken. Aan het bestuur wordt tevens gevraagd, indien er aanleiding is een andere variant toe te passen c. q te onderzoeken, om deze te betrekken bij hun reactie op onze zienswijze.