24 januari 2012

Resultaten hard werken worden zichtbaar! aflev. 3 (deel 1 Verkeer en vervoer)

Verkeer en vervoer (deel 1)

Ons dorp heeft verschillende belangrijke verkeersaders. Van Zuid naar Noord zijn dat de rivier De Merwede, de rijksweg A15, de Merwedelingelijn en De Betuweroute.
Onze gemeente heeft over de rivier De Merwede een veerverbinding met de gemeente Werkendam. Het huidige pontje is aan vervanging toe. Onze gemeente heeft met Gorinchem en Werkendam een samenwerkingsovereenkomst gesloten om de veerdienst te moderniseren en uit te breiden. Er is een nieuwe veerboot in aanbouw bij Damen Shipyards in H’veld-G’dam. Die zal samen met een al in gebruik genomen zusterschip de verbinding niet alleen met Werkendam gaan onderhouden, maar ook met Gorinchem en Sleeuwijk. Daarmee komt een belangrijke verbetering van de bereikbaarheid over water tot stand.

Casco Veertaxi wordt te water gelaten.

Al vele jaren wordt er breed in de regio samengewerkt om een verbreding van de A15 tot stand te brengen. Helaas zijn we weer terug bij af. De minister heeft laten weten geen verdere onderzoeken te willen laten doen naar een betere doorstroming. Een gezamenlijk schrijven van provincie, kamer van koophandel, bedrijfsleven en gemeenten aan minister en kamer heeft dat niet kunnen verhinderen. De gezamenlijke inspanning blijft er op gericht om maatregelen te realiseren die de doorstroming op de A15 bevorderen.

De Merwedelingelijn nadert de voltooiing. Bij het station Boven-Hardinxveld en Hardinxveld Blauwe Zoom wordt nog druk gewerkt aan de voorpleinen. In Boven-Hardinxveld wordt tevens het profiel van de Parallelweg omgelegd. Het is het resultaat van overleg met de bewoners om het station zo goed mogelijk in te passen in de omgeving.

Na intensieve gesprekken met ProRail zijn aan het spoor diverse verbeteringen aangebracht om ervaren geluidsoverlast terug te dringen. Helaas is er één punt op de rol blijven staan en dat is de wissel ter hoogte van de Schapedrift. ProRail heeft toegezegd die in 2014 te zullen vervangen. De hoop en de verwachting zijn dat dan ook daar de situatie verbeterd.

Het nieuwe in aanbouw zijnde station Boven-Hardinxveld.

Het nieuwe in aanbouw zijnde station Hardinxveld - Blauwe Zoom.