6 februari 2012

Resultaten hard werken worden zichtbaar! aflev. 5 (deel 1 Openbare werken)

Openbare werken (deel 1)

Ruim 20 jaar geleden werd er al gesproken over het verplaatsen van de gemeentelijke werkplaats. Kort na mijn aantreden in 2006 heb ik een bezoek gebracht aan de werkplaats aan de Havenstraat. Wat ik daar aantrof was bedroevend. Arbo-technisch niet in orde en onder kritiek van de arbeidsinspectie. Ik heb toen de toezegging gedaan om me in te zetten voor nieuwbouw. In februari 2010 is het voorstel goedgekeurd door de raad. In 2011 is de nieuwbouw gerealiseerd. De werkplaats is naast het afvalbrengstation centraler in de gemeente gelegen. De brandweerpost, die ook in het gebouw aan de Havenstraat was gevestigd, heeft nu een onderkomen op het watertoren terrein. Bij de nieuwe werkplaats is een grotere zoutopslag gemaakt, waarmee de capaciteit is verdubbeld.

Bij beide gebouwen is ruim aandacht besteed aan milieu- en duurzaamheidaspecten. De werkplaats kent warmte koude opslag. Er zijn bronnen aangeboord op zo’n 100 meter diepte In combinatie met een warmtepomp kan ‘s zomers worden gekoeld en ‘s winters worden verwarmd. Er zijn ook twee windmolens aangebracht die energie leveren. Verder is er een opvangsysteem van hemelwater dat onder andere wordt ingezet voor de wasplaats van voertuigen. De brandweerpost is voorzien van een ‘grasdak’ en er zijn zonnepanelen geïnstalleerd. De genoemde maatregelen hebben een positieve invloed op het energieverbruik.

In 2011 is ook het strooibeleid over de winters van 2009/2010 en 2010/2011 geëvalueerd. Dat waren winters met uitzonderlijke sneeuwval en gladheid. De evaluatie heeft geleid tot het op onderdelen aanpassen van de route. Voornamelijk waar het gaat om de bereikbaarheid van scholen, huisartsen etc. Verder is de opslagcapaciteit van strooizout vergroot.

De gemeentewerkplaats (foto genomen april 2011, de werkplaats was toen nog in aanbouw).

De brandweerkazerne in Boven Hardinxveld.