21 februari 2012

Resultaten hard werken worden zichtbaar! aflev. 7 (deel 1 Milieu)

Milieu (deel 1)

Iedere gemeente heeft een gemeentelijk rioleringsplan. Dat is een wettelijke plicht. Periodiek wordt het plan geactualiseerd. De gemeente heeft er een zorgplicht voor grondwater en afvloeiend hemelwater bij gekregen. In 2011 is het nieuwe plan vastgesteld, inclusief de nieuwe taken. Naast de inhoudelijke zijde is het plan ook financieel opnieuw bekeken. Ons rioleringsstelsel is op orde. Ook financieel gezien. Ons financiële beleid is niet gericht op de korte maar op de lange termijn. Uit de doorrekening blijkt dat onze rioolheffing, met de kennis van heden, nagenoeg dekkend is voor de lange termijn. In theorie zou het tarief jaarlijks met de inflatie + 1,43% moeten stijgen.

Op het gebied van vervanging en onderhoud van openbare verlichting werd in 2006 bij het opstellen van het openbare verlichtingsplan een achterstand geconstateerd. Om dit op te heffen zijn gelden vrijgemaakt. De planning is er op gericht de achterstand in 2013 te hebben opgeheven. Door het toepassen van nieuwe technieken bereiken we een energiewinst van 30%. Langs de Peulenlaan is nieuwe verlichting aangebracht die dimbaar is. ’s Avonds om 8 uur schakelt de verlichting terug naar 80% en om 11 uur naar 50%. Hoewel we nog geen ervaringscijfers hebben, moet dat in theorie nog een 20% energiebesparing opleveren.

De buitendienst beschikt sinds de zomer van 2011 over een elektrisch voertuig. De gel accu’s laden we op bij de nieuwe werkplaats met energie die is opgewekt door de windmolens. Op die manier is het voertuig CO2 neutraal.