7 februari 2024

Rust

Column van raadslid Erik van den Bosch zoals verschenen in "Het Kompas" van 6 februari 2024:

Het spreekwoord zegt, na gedane arbeid is het goed rusten. Wat is rust? Een bepaalde periode even helemaal niets hoeven. Maar het geeft dan ook de ruimte en tijd om na te denken over heden, verleden en toekomst. Proberen ontspanning te zoeken, ver weg van de werkelijkheid, soms harde werkelijkheid.

Het leven is gejaagd, allemaal hebben we onze eigen bezigheden, ons dagelijks werk, de zorg voor de kinderen, de behoefte om na het werk ook alle sociale contacten bij te houden, etc. etc.  Zo zijn we de ene dag na de andere aan het vullen. Nu wordt het bijhouden van al deze sociale contacten meestal gezien als ontspanning, in veel gevallen is dat ook zo, maar in veel gevallen is het ook een “verplichting”, de omgeving vraagt er om.

Wanneer is er een juiste balans van werk, ontspanning en rust. Herkend u het ook niet dat we vaak te lang doorgaan en dat de verzuchting is, het is allemaal wel heel veel wat we moeten! Durf te zeggen het is even genoeg zo! Kunnen en willen we keuzes maken door dingen op te geven en meer rust te nemen? Rust geeft ook geestelijke ontspanning, er wordt weer energie gecreëerd voor de toekomst.

Het afgelopen jaar was het ook voor de politiek een “onrustig” jaar. Met name de landelijke politiek, hoe zal de formatie verder verlopen, wanneer zal er een stabiele regering staan?

Maar ook buiten de politiek, waar niet. De wereld is razende. Inmiddels is de eerste maand van het nieuwe jaar ook al verleden tijd. Wellicht heeft u aan het begin van dit jaar goede wensen uitgesproken en beloofd meer rust te nemen.

Ergens las ik dat in de top van voornemens voor 2024 staat: het meer rust nemen. Lijkt me een goed plan. Rust: een toestand zonder activiteiten!