13 oktober 2012

Samenwerking in de regio en de bestuurlijke toekomst van Hardinxveld-Giessendam.

Wat is de bestuurlijke toekomst van Hardinxveld-Giessendam? Op welke manier gaat de gemeente samenwerken in de regio? Deze vragen zijn de komende tijd onderwerp van gesprek in de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam. Er worden twee Ontmoetingen gehouden over de bestuurlijke toekomst van Hardinxveld-Giessendam: DV. maandag 29 oktober en donderdag 15 november.

Aanleiding voor de bestuurlijke oriëntatie van Hardinxveld-Giessendam in de regio is de raadsbrede motie die in juni is vastgesteld. Daarin werd de burgemeester gevraagd een onderzoek te doen naar de mogelijkheden van intensieve(re) ambtelijke samenwerking, zodat de gemeenteraad in positie wordt gebracht om sturing te geven aan het proces in de regio. Daarom heeft de burgemeester, samen met het college gesprekken gevoerd in de regio en met afzonderlijke gemeenten. Uit de inventarisatie komen nu zes mogelijke vormen van samenwerking naar voren, variërend van een intensieve(re) samenwerking met een of meer buurgemeente(n) tot samenwerking in grotere verbanden, namelijk de regio A&V en Drechtsteden.

Zes mogelijke samenwerkingsvormen
Via een ‘scorekaart’ zijn zes verschillende scenario’s beoordeeld. Deze scenario’s zijn naast vijf principes gelegd, die gaan over bestuurlijke oriëntatie, kwetsbaarheid verminderen en lerend vermogen, efficiëntie, nabijheid van bestuur en de bereidheid van buurgemeenten. De score is op een zo objectief mogelijke manier ingevuld. Daarnaast is er ook een subjectief aspect aan de besluitvorming over de toekomst van H’veld-G’dam. Mede om deze reden is er gekozen om interactieve bijeenkomsten te organiseren.

Meepraten over de toekomst van Hardinxveld-Giesendam
Iedereen is welkom tijdens de raadsbijeenkomsten die over de bestuurlijke toekomst worden georganiseerd. Het is aan de gemeenteraad om uiteindelijk een keuze te maken uit de scenario’s. Inwoners, bedrijven en instellingen zijn uitgenodigd om hun mening te geven. Ten behoeve van het maken van een keuze komt de raad viermaal bij elkaar:

De Ontmoeting van 29 oktober 2012
Tijdens De Ontmoeting van maandag 29 oktober geeft burgemeester Blase een presentatie over  de bestuurlijke toekomst van Hardinxveld-Giessendam. Ook Jan Herman de Baas (secretaris Drechtsteden) en Henk van ’t Pad (regiosecretaris Albl. & Vijfheerenl.) geven beiden een presentatie. Robert ’t Hoen (projectleider organisatieontwikkeling) geeft een presentatie over de visie op de gemeentelijke organisatie. Er is gelegenheid tot het stellen van vragen. De bijeenkomst begint om 19.30 uur, in het gemeentehuis.

De Ontmoeting van 15 november 2012
Op donderdag 15 november gaat de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam in gesprek met raadsleden van Sliedrecht en Gorinchem. Inwoners, bedrijven en instellingen zijn ook uitgenodigd om over de bestuurlijke toekomst mee te praten.
De avond vangt om 19.30 uur aan in het gemeentehuis.

Het Debat van 22 november 2012
Op donderdag 22 november gaan de gemeenteraadsleden met elkaar in debat over de bestuurlijke toekomst van Hardinxveld-Giessendam. Ook deze avond is openbaar. Het is dan echter niet meer mogelijk om in te spreken. Wel kunnen belangstellenden in gesprek gaan met de afzonderlijke raadsfractie(s) tijdens een inloopavond. Deze opinies en reacties kunnen de raadsfracties meenemen in hun eigen standpuntbepaling. De datum van de inloopavond wordt gecommuniceerd via de gemeentepagina in Het Kompas.

Het Besluit van 20 december 2012
Op donderdag 20 december staat de bestuurlijke oriëntatie in Het Besluit geagendeerd. De bijeenkomst is openbaar en voor een ieder toegankelijk.

Klik hier voor het rapport over de bestuurlijke oriëntatie Hardinxveld-Giessendam.

Klik hier voor de raadsbrede motie die op 28 juni in de raad werd aangenomen