26 april 2013

SGP-fractie bezoekt Oudewater.

Vrijdag 19 april 2013 bezocht de SGP-(steun)fractie en wethouder Boerman de gemeente Oudewater. Zo’n 2 keer per 3 jaar heeft de (steun)fractie een cultureel/educatief uitje, waarbij dan ook de partners meegaan. Doel van deze bezoeken is om elkaar voornamelijk in een wat andere setting te spreken. Deze keer werden wij ontvangen in het ruim 400 jaar oude stadhuis van Oudewater (9850 inwoners) door de jongste burgemeester van Nederland (31 jaar). De heer Pieter Verhoeve, sinds 27 juni 2012 SGP-burgemeester in Oudewater, is een zeer gedreven persoon, die bovendien heel veel historische kennis bezit in het algemeen en nu ook in het bijzonder over Oudewater. Hij vertelde aan zijn bezoekers dan ook een belangrijk stuk geschiedenis over Oudewater. Oudewater nam op 19 juli 1572 met elf andere steden deel aan de Eerste Vrije Statenvergadering in Dordrecht. In deze vergadering werd de basis gelegd voor de Staat der Nederlanden onder “leiding” van het Huis van Oranje. De stad werd als reactie hierop op 7 augustus 1575 door een Spaans Leger uitgeroeid. De slachting die plaatsvond staat bekend als de Oudewaterse Moord. Tot ongeveer 1800 werd er in Nederland door schout en en schepenen (zeg maar burgemeester en wethouders) rechtgesproken. In Oudewater gebeurde dat in het stadhuis. Oudewater is de geboorteplaats van Jacobus Arminius, voorman van de remonstranten (begin 17e eeuw) en bekend om de strijd tegen de contra-remonstranten van Gomarus. Burgemeester Verhoeve leidde de fractie ook rond in het oude centrum van het stadje en daarbij werd ook de Grote of St.-Michaëlskerk (uit de 15e eeuw) bezocht. De fractie bezocht eveneens de zeer bekende Heksenwaag.

De SGP-(steun)fractie kijkt terug op een geslaagd en indrukwekkend bezoek. De dag werd’s avonds afgesloten met een heerlijk diner in restaurant Abrona in Oudewater.

Klik hier voor een foto-impressie van het bezoek aan de gemeente Oudewater