15 september 2017

SGP- fractie bezoekt Stichting De Ark

Vrijdagochtend 15 september bezochten wij als fractieleden en wethouder de Stichting De Ark aan de Vinkeweer 2. Prachtig om de zien wat er met logeeropvang in de weekenden geboden wordt aan mensen met een (meervoudige) beperking! De SGP is doordrongen van de waarde hiervan; ook voor de mantelzorgers die dag in dag uit om deze mensen heen staan. Met dank aan meer dan 60 vrijwilligers, de vele giften, huis-aan-huis-collecte, een bevlogen bestuur en de kleinschalige christelijke zorgaanbieder Eddee uit Dordrecht is er de achterliggende jaren veel opgebouwd.

De financiering van logeeropvang staat onder druk als gevolg van de stapeling van bezuinigen die de achterliggende jaren zijn doorgevoerd in de langdurige zorg, jeugdhulp en wmo. Met het bestuur hebben wij gesproken over belang van zorg op maat bij indicatiestelling voor logeeropvang. Mensen lossen het vaak graag zelf zo lang mogelijk binnenskamers op. Daar kunnen financiële redenen aan ten grondslag liggen, maar ook behoefte aan zelfredzaamheid. Op de lange duur kan dat opbreken. Inzet van onafhankelijke cliëntondersteuning of hulp uit het netwerk bij indicatiestelling is daarom heel belangrijk. Nog steeds blijkt dit niet bij iedereen bekend te zijn. Het is van groot belang dat er een open lijn is naar het gemeentelijke sociaal team om maatwerk te leveren.

Naast deze onderwerpen is ook stilgestaan bij de relatie tussen de Stichting Buitenhof en Stichting De Ark. Mooi om vast te stellen dat één van de doelstellingen van De Ark met de totstandkoming de Stichting Buitenhof is gerealiseerd. Maar De Ark blijft zich onverminderd inzetten voor mensen met een (meervoudige) beperking. Wellicht dat hiertoe in de toekomst aangesloten kan worden bij één van de doelstellingen van de Maatschappelijke Agenda Hardinxveld-Giessendam.

Arjan Meerkerk, fractievoorzitter SGP