9 december 2008

SGP-fractie niet akkoord met kappen bomen Peulen, maar eist eerst onderzoek.

“De SGP-fractie onderkent het dilemma waar het college en in feite ook de raad voor staat. Enerzijds kun je er voor kiezen om thans de bestaande abelen te kappen en te vervangen door jonge aanplant. Onmiskenbaar betekent uitvoering van dit standpunt dat er nu kaalslag optreedt, maar ongetwijfeld betekent dit ook een evenwichtige hoogwaardige groenstructuur over tien tot twintig jaar in het hele industriegebied en Peulenlaan/Apollostraat. Dit is het unanieme standpunt van het gehele college. Een standpunt dat ingezet is door de voormalige waarnemend burgemeester Augusteijn en waar thans wethouder Boerman, na het vertrek van Augusteijn, de verantwoordelijke portefeuillehouder van is geworden. Anderzijds kun je er ook voor kiezen om de bestaande abelen te handhaven, met grote kans dat over tien tot twintig jaar alsnog tot kap van de bestaande bomen moet worden overgegaan. Het is dan wel de vraag wat dat betekent over tien tot twintig jaar voor de groenstructuur in het gehele gebied.

Er is niemand bij gebaat als in de toekomst alsnog tot kaalslag moet worden overgegaan en we krijgen dan een blijvend onevenwichtige groenstructuur.

De SGP-fractie is van mening dat zonder nader onderzoek niet moet worden besloten om de bestaande bomen te kappen. Er zal eerst terdege moeten worden uitgezocht of en hoe de bestaande bomen zijn te handhaven aan de hand van een deskundigenrapport. De SGP-fractie is dus van mening dat er eerst een nader grondig onderzoek moet plaatsvinden of en onder welke condities de bestaande bomen kunnen worden gehandhaafd. Dat is het uitgangspunt van de SGP-fractie. In het onderzoek moeten o.a. de handhaving van alle of een deel van de bestaande bomen, de toekomstige groenstructuur, de noodzakelijke parkeervoorzieningen voor het industrieterrein, de wortelstructuur en verwachte levensduur van de bestaande abelen aan de orde komen. Eerst als hierover duidelijk wordt gerapporteerd door het college kan een definitief en onderbouwd standpunt worden ingenomen. De SGP-fractie zal dus op dit onderzoek aandringen en vooralsnog niet akkoord gaan met kappen van de bomen”

Jan de Vos, Fractievoorzitter SGP