17 oktober 2015

SGP is oudste partij, met jongste raadsleden

De SGP mag dan wel de oudste politieke partij van Nederland zijn, de raadsleden van de partij zijn gemiddeld het jongst. Dat blijkt uit gegevens die zijn bewerkt en geanalyseerd door BMC en door SGP-raadslid Jan de Vos uit Hardinxveld-Giessendam zijn verzameld. De peildatum is januari 2015.

Het gemiddelde raadslid in Nederland was toen 52,0 jaar. Het gemiddelde SGP-raadslid was 47,6 jaar en daarmee ook gemiddeld het jongst van alle partijen. Raadsleden van lokale partijen zijn gemiddeld het oudst met 55,2 jaar.  De gemiddelde leeftijd van burgemeesters in Nederland is overigens 57,2 jaar. Ook daarin scoort de SGP het laagste gemiddelde van alle burgemeesters in Nederland. Voor de SGP-burgemeesters geldt een gemiddelde van 52,5 jaar.

Brede politieke vertegenwoordiging
Daarbij komt dat de SGP in elke overheidslaag vertegenwoordigd is. Van Gemeenteraad, Waterschappen, Provinciale Staten, Tweede- en Eerste Kamer, tot zelfs in het Europees parlement. Men weet elkaar te vinden zodat politieke vraagstukken integraal kunnen worden benaderd. Op 1 januari 2015 is de SGP met 283 raadsleden vertegenwoordigd in gemeenteraden in 98 gemeenten. De partij levert 54 wethouders en 9 burgemeesters.

De gemeente met het grootst aantal SGP-raadsleden is de Zuid-Hollandse gemeente Goeree-Overflakkee. Deze gemeente telt maar liefst 9 SGP-raadsleden. Er zijn ook 2 SGP-wethouders in deze gemeente. Ook de gemeente Nunspeet heeft 2 SGP-wethouders (7 SGP-raadsleden).

Hardinxveld-Giessendam
In de gemeente Hardinxveld-Giessendam ligt op 15 oktober 2015 de gemiddelde leeftijd van de SGP-raadsleden ook onder het landelijk gemiddelde, namelijk 48,0 jaar tegen 52,0 jaar. De gemiddelde leeftijd van alle raadsleden in Hardinxveld-Giessendam is zeer laag, nl. 43,2 jaar. Maar liefst 8 van de 17 raadsleden zijn jonger dan 48 jaar.

Ook de raadsleden van de lokale partij (T@B) in Hardinxveld-Giessendam zijn gemiddeld het oudst, nl. 59,0 jaar.

Partij

Gemiddelde leeftijd raadsleden 2010