21 oktober 2013

SGP kiest voor zelfstandigheid met samenwerking in de gehele A&V.

Het Dagelijks Bestuur van de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden heeft een commissie ‘Bestuurlijke Vormgeving AV’ aan het werk gezet om drie bestuurlijke modellen in kaart te brengen voor de regio A&V en deze af te zetten tegen de huidige bestuurlijke situatie, te weten de zes zelfstandige gemeenten (Gorinchem, Leerdam, Zederik, Molenwaard, Hardinxveld-Giessendam en Giessenlanden). De commissie staat onder voorzitterschap van Gert Schutte (ChristenUnie), voormalig lid van de Tweede Kamer voor het GPV. De overige leden zijn mw. J.W.E. (Liesbeth) Spies (CDA), mw. N.H. (Nicoline) van den Broek – Laman Trip (VVD) en dhr. W.J.A. (Wim) Dijkstra (PvdA).

Bij het eerste model is de hele regio AV het bestuurlijk uitgangspunt. Bij het tweede model wordt onderscheid  gemaakt tussen een meer stedelijk en een meer landelijk gebied. Het derde model gaat uit van drie - gelijkwaardige - gemeenten.

De commissie zal uiterlijk 1 febr. 2014 haar rapport gereed hebben, waarin een aanbeveling wordt gedaan voor een duurzame bestuurlijke vormgeving van de A&V. De gemeenteraden worden vanaf het begin betrokken in het proces. Op deze wijze wordt onderstreept dat het primaat ligt bij de raden. De uiteindelijke besluitvorming ligt dus bij de gemeenten zelf. De inzet van de commissie is erop gericht een concreet onderbouwd advies op te leveren dat een handvat biedt voor de zes gemeenteraden om in de zomer van 2014 (dus na de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014) een besluit te nemen over de toekomstige bestuurlijke inrichting van de regio A&V.

De commissie Schutte is op 15 oktober 2013 op bezoek geweest bij de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam en heeft de gemeenteraad bevraagd over haar standpunt t.a.v. een toekomstige ontwikkeling in de A&V. Door de raad van Hardinxveld-Giessendam is de commissie duidelijk te verstaan gegeven dat er een unanieme opvatting is bij alle fracties met als uitgangspunt dat Hardinxveld-Giessendam een zelfstandige gemeente blijft, maar ambtelijke samenwerking in de gehele regio A&V het meest voor de hand liggende model is. De successen die al worden geboekt in de A&V met bijvoorbeeld de afvalinzameling Waardlanden, de Regionale Sociale Dienst en de AvelingenGroep onderstrepen dat voor de  raad. Ook het werken vanuit een visie, de Visie 2030, die door alle gemeenten is vastgesteld, geeft de raad het vertrouwen dat een intensieve samenwerking in de A&V de beste optie is.

Als zou gaan blijken dat een dergelijke algehele samenwerking onmogelijk blijkt is de tweede optie na alle processtappen Drechtsteden. Herindeling is geen optie en opknippen van de gemeente past helemaal niet in de visie van de gemeenteraad. Ook brengt naar de verwachting van de gemeenteraad samenwerking met een enkele gemeente niet de versterking die de gemeenteraad zoekt. De boodschap aan de commissie was dus duidelijk: Hardinxveld-Giessendam een zelfstandige gemeente met vergaande (ambtelijke en/of bestuurlijke) samenwerking in de gehele Alblasserwaard &Vijfheerenlanden.

De SGP stelde vorig jaar in Het Besluit van 20 december al het volgende: “De basis van de oriëntatie voor de SGP is: “Samenwerking met eigen zelfstandigheid en in welke constellatie duidelijke versterking voor onze gemeente te bereiken is”.  In de visie van de SGP is dat vooralsnog een samenwerking in de gehele regio A&V met een voldoende democratische legitimatie. De SGP is zeer benieuwd naar de verdere uitwerking en het vervolg van het bestuurlijke onderzoek door de commissie Schutte.

Jan de Vos, Fractievoorzitter SGP