28 april 2009

SGP niet ongelukkig met stoppen tandem.

De gemeenten Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem hebben enkele jaren geleden besloten tot een intensievere operationele samenwerking. Dit duo krijgt in het spraakgebruik de naam “de Tandem”. In de regio Alblasserwaard & Vijfheerenlanden zijn er ook andere clusters van samenwerking ontstaan. Te noemen valt Giessenlanden, Leerdam en Zederik. Een ander cluster vormt Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland (dit laatste cluster, de zgn. A3-gemeenten, gaat zelfs over enkele jaren fuseren (wordt dus een nieuwe gemeente door herindeling). Op 3 februari van dit jaar verschijnt er een zgn. tandembericht, waarin staat vermeld dat er behoefte is ontstaan aan helderheid over de einddoelen van de tandem. Er is de noodzaak om meer duidelijkheid te krijgen over een strategische visie t.a.v. de samenwerking. Daarom besluit men op dat moment tot een pas op de plaats op het gebied van de operationele samenwerking. De colleges van B&W van Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem hebben daarna tot twee keer toe met elkaar om de tafel gezeten met de vraag: hoe verder? De uitkomst hiervan is aan de beide gemeenteraden, aan Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland en de overige regiogemeenten op 20 april 2009 bekend-gemaakt en luidt, kort samengevat, als volgt:
“De verschillende geografische ontwikkelingsrichtingen van Gorinchem (gericht op de Noord-Zuid as langs de A27)) en Hardinxveld-Giessendam (gericht op de Oost-West as langs de A15) maken dat verdergaande samenwerking in het kader van het operationele samenwerkingsverband “de Tandem” niet voor de hand ligt”.
Hiermee ligt dus de weg open voor beide gemeenten om allianties en samenwerking aan te gaan met gemeenten die passen in de Noord-Zuid, dan wel Oost-West oriëntatie. De SGP is hier niet ongelukkig mee. Een inniger samenwerking met Gorinchem is voor de SGP geen aanlokkelijk perspectief. Als je bovendien ziet hoe burgemeesters IJssels van Gorinchem weinig loyaliteit aan de dag legt, dan moeten we beslist verder kijken dan Gorinchem. En wat de SGP betreft ook zeker de andere kant uit.

Het zal duidelijk zijn dat de gemeente Hardinxveld-Giessendam zich ook richting Sliedrecht/Drechtsteden moet oriënteren. De SGP is van mening dat als het om samen-werking met buurgemeenten gaat de gemeente Sliedrecht qua cultuur, samenstelling bevolking, politieke verhoudingen en bedrijvigheid een natuurlijke samenwerkingspartner is. Beide gemeenten zijn qua ligging aan elkaar verbonden en delen veel infrastructuur en voorzieningen. De beide gemeenten hebben met vergelijkbare ruimtelijke en economische opgaven te doen.
Dit was reeds een constatering uit het 1e bestuurskrachtonderzoek uit 2006. Natuurlijk zal de samenwerking met de gemeenten uit de regio Alblasserwaard & Vijfheerenlanden (A8-gemeenten) hiermee niet ophouden. Daar waar passend moet deze zeker worden voortgezet.
Er zijn ook al goede samenwerkingsverbanden op allerlei gebieden aanwezig, waarbij het samensmeden van een regionale reinigingsdienst in een vergaande fase van ontwikkeling is.
Gelet echter op onze ligging aan de Oostpoort van de Zuidflank van de Randstad is een oriëntatie richting het westen te lang achterwege gebleven.