6 september 2010

SGP stelt vragen aan college i.v.m. geluidsoverlast Betuweroute.

De SGP hecht aan een uitstekend woon- leefklimaat voor de burger, juist daarom heeft de SGP- fractie vragen gesteld aan het college i.vm. de geluidsoverlast van de Betuwelijn.

Onderstaand de brief welke op 4 september aan het college is verzonden.

Geachte voorzitter van het college van B&W,

Zoals bekend is er nogal wat onrust ontstaan onder een deel van onze bevolking aangaande de overlast van het geluid van steeds meer en zwaardere treinen op de Betuwelijn.
Het probleem dat de actiegroep heeft aangesneden is voor de leefbaarheid van evident belang.
De SGP heeft een maand geleden dan ook al aan betuwelijn@live.nl (o.a.) het volgende laten weten:

“De Betuwelijn ligt er en de nare gevolgen worden ondervonden door bewoners. Dat is duidelijk. Het lawaai van de Betuwelijn is inderdaad verrassend hard en doordringend. Te meer daar de treinen honderden meters lang zijn en het geluid zich van verre aankondigt en vervolgens aanzwelt tot lawaai en langzaam weer wegsterft. Bij elkaar duurt dit zeker minuten per trein. Met name op mooie zomeravonden met lichte dauw op het land is dat beslist heel storend.  Het geluid waaiert dan uit over de gehele Waard. We zijn niet tegen economische vooruitgang (als dat al het geval is), maar niet minder voor een verantwoorde leefomgeving. Daarom vindt de SGP dat Keyrail hier wat aan moet doen. We steunen daarom initiatieven die bijdragen aan een oplossing van dit zeer vervelende probleem, dat bovendien de komende 2 jaren waarschijnlijk nog sterk zal toenemen”.

Wij als SGP volgen met grote belangstelling de situatie en daarom hebben dan ook 2 fractieleden op 30 augustus jl. een inspraakavond voor bewoners in het “Hervormd Centrum” bijgewoond, waar Keyrail en ProRail erkend hebben dat de hoeveelheid klachten over geluidsoverlast van de Betuwelijn in onze gemeente groter is dan in andere gemeenten. De bewoners maken zich nog meer ongerust als er wellicht al dit jaar zware ertswagons op de Betuweroute gaan rijden. In het verslag van deze bijeenkomst in “Het Kompas” van 1 september jl. lezen we gelukkig dat ook het college het onderwerp met grote belangstelling volgt.
Hoewel wij begrijpen dat het college zich (nog) niet mengt in de discussie, zolang Keyrail op een goede manier met de burgers omgaat en klachten serieus neemt, achten wij het als politieke partij op dit moment noodzakelijk enkele schriftelijke vragen, conform artikel 37 van het “Reglement van orde voor de gemeenteraad”, te stellen. Dit mede om naar de politiek en onze burgers opheldering te verschaffen over een aantal belangrijke onderdelen rond deze gevoelige kwestie. Afstandelijkheid moet het college vreemd zijn in deze voor het leefgenot en nachtrust van burgers zo belangrijk onderwerp. De SGP zou graag zien dat de geluidsoverlast snel tot een minimum wordt beperkt.
Wij hebben de volgende vragen/verzoeken aan het college van b&w, zodat wij inzicht krijgen in alles wat geleid heeft tot de huidige situatie en er meer duidelijkheid komt over verleden en toekomst.

• Wilt u ons rapporteren over het proces van destijds en de details daarbij?
  • Hoe is het proces verlopen?
  • Hoe lagen de verantwoordelijkheden?
  • Wat is de rol van de gemeente geweest?
  • Welke standpunten heeft zij ingenomen?
  • Wie waren er betrokken bij het ontwerp van de lijn en de uitvoering v.d. geluidschermen?
  • Op basis van welke argumenten is de lijn aangelegd in haar huidige vorm?
  • Wat is er waar t.a.v. toegezegde geluidsarme kunststof wielen op de Betuwelijn?

Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.

SGP-fractie, namens deze
J. de Vos, fractievoorzitter

Update 29-10-2010:

Inmiddels zijn de antwoorden van het college binnen, klik hier om naar deze antwoorden te gaan.