1 december 2011

SGP stelt vragen over vervanging WMO-middelen.

In het vragenuurtje heeft de SGP bij monde van Arjan Meerkerk wethouder Letterie bevraagd op de vervanging van WMO-middelen. Er zijn bij onze fractie signalen binnen gekomen waaruit blijkt dat mensen iedere vier of vijf jaar alle WMO-middelen (scootmobiel, badliften, rollators, red) moeten inleveren. Deze worden vervolgens vervangen door nieuwe middelen van de nieuwe leverancier. Dit roept het beeld op van een inefficiënte werkwijze en heeft de schijn van kapitaalsvernietiging. Daarnaast is de werkwijze voor mensen behoorlijk vervelend.

De opmerkingen waren ook bij wethouder Letterie binnengekomen. Letterie gaf aan dat de gemeente dit soort zaken Europees aan moet besteden. De laagste inschrijver heeft het werk gekregen. Het probleem speelt ook in andere gemeenten in de regio omdat het bestek regionaal tot stand is gekomen. In de criteria is de gemeente uitgegaan van zestig procent prijs, dertig procent klantvriendelijkheid en tien procent overig. Er is volgens Letterie geen sprake van kapitaalsvernietiging, want de middelen worden in andere gemeenten gewoon weer ingezet. Verder gaf de wethouder aan dat de nieuwe aanbesteding 39 procent lager is uitgevallen dan de vorige aanbieder. Dat is een forse verlaging waarbij het de vraag is hoe deze gerealiseerd is. Letterie gaf aan dat overleg met de zeven gemeenten en de firma Van Breugel is geweest met de vraag of de overgang klantvriendelijk kon plaatsvinden. In het bestek is ruimte gelaten tussen beide partijen over de overname van de middelen. Het is de gemeente niet gelukt om de oude leverancier Dove en de nieuwe op een lijn te krijgen. De wethouder gaf aan dat de manier waarop door Van Breugel is gehandeld niet de meest prettige is. Verder gaf de wethouder aan dat er zo’n 20 klachten bij de gemeente zijn binnengekomen.

Door de wethouder is toegezegd naar de situatie te kijken. Hij wil met andere gemeenten uit de regio nagaan op welke wijze deze situatie in de toekomst kan worden voorkomen. Ook de heer Hoedelmans van de T@B heeft vragen gesteld aan de wethouder en uit de reacties van andere raadsleden bleek dat zij ook geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. De raad wordt geïnformeerd over het vervolg.

(Enigzins gewijzigd overgenomen uit Het Kompas van 30-11-2011).