23 maart 2012

SGP stemt in met definitief rapport Rekenkamer 'De effectiviteit van het subsidiebeleid'.

De definitieve rapportage van de Rekenkamer “De effectiviteit van het subsidiebeleid” is een lijvig rapport geworden. Het geeft beslist een goed overzicht rond het hele subsidiebeleid. Er staat veel belangrijke informatie in. Onderstaand de bijdrage van de SGP betreffende agendapunt Definitief rapport Rekenkamer in" Het Debat" van de gemeenteraad op 22 maart 2012.

Fractievoorzitter Jan de Vos bracht het volgende in:

Mijnheer de voorzitter,

De hoofdconclusie uit het rapport is dat het nieuwe subsidiebeleid een goed kader biedt voor de gewenste meer op prestatiegerichte subsidieverlening, maar dat de voorwaarde om goed te weten wat je als gemeente wilt bereiken nog onvoldoende is vervuld. De beleidsdoelstellingen zijn over het algemeen matig evalueerbaar en onvoldoende resultaatgericht geformuleerd. Ook is het niet gelukt de administratielast voor subsidieontvangers terug te dringen. Men ervaart zelfs een hogere administratielast dan voorheen.

Wij hebben met belangstelling de bestuurlijke reactie van het college van b&w, in een op 15 december 2011 aan de Regionale Rekenkamer A&V gerichte brief, gelezen. De SGP-fractie deelt de teleurstelling van het college dat het helaas nog onvoldoende gelukt is om de administratieve last terug te dringen en is tevreden dat het college daarop actie gaat ondernemen.

In het rapport worden een aantal verbeterslagen in het opstellen van beleidsdoelen voorgesteld. Ons inziens zijn die het navolgen waard.
Het college ziet de praktische aanbevelingen uit het rapport als een aansporing om het subsidie-instrument verder te verbeteren en te verfijnen. Wij zijn het daar van harte mee eens. Het is een uitdaging om tot meer effectiviteit van het subsidiebeleid en een efficiënter subsidieproces te komen. Daar moet aan gewerkt worden.

Wij zien overigens uit naar het plan van aanpak om te komen tot een totale evaluatie van het subsidiebeleid aan het einde van dit jaar.

Dank u wel!

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP

Meer info over dit onderwerp o.a. op de site van de gemeente Hardinxveld-Giessendam en dan bij de agenda voor de vergadering van 22 maart 2012. De stukken kunt u vinden bij agendapunt 9. Klik hier om naar deze agenda te gaan.