26 september 2014

SGP stemt in met raadsvoorstel “Vaststellen Lokale aanpak veilig fietsen”.

In de raadsvergadering van 25 september 2014 kwam het raadsvoorstel “Vaststellen Lokale aanpak veilig fietsen” aan de orde. Bij monde van ons SGP- raadslid Jan de Vos werd het volgende naar voren gebracht:

Mijnheer de voorzitter,

In het coalitieprogramma T@B - SGP staat bij het hoofdstuk over “Openbare Ruimte” onder de kop “Wat willen we bereiken?” het volgende vermeld: “Veilige voet- en fietspaden en voorrang geven aan de meest kwetsbare verkeersdeelnemers bij oplossingen voor herinrichting van wegen”. Bij het hoofdstuk “Onderwijs” is in het coalitieprogramma ook de “Continuering van het regionale programma  verkeersveiligheid, waar verkeerseducatie onderdeel van uitmaakt”, opgenomen. Beide elementen vinden we terug in de “Lokale aanpak veilig fietsen”.

De SGP is derhalve heel content dat de knelpunten in het fietsnetwerk op basis van ongevallenregistratie zijn geïnventariseerd en waar mogelijk vertaald naar een concreet maatregelpakket.

In de notitie Lokale aanpak veilig fietsen met de titel “Van knelpunten naar maatregelen” wordt een duidelijke analyse gegeven van zo’n 17 knelpunten en mogelijk te treffen maatregelen.

Wij stemmen van harte in om deze inventarisatie en de vertaling naar maatregelen als bijlage toe te voegen aan het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan).

Wij hopen van harte dat door deze specifieke aandacht en te nemen maatregelen het aantal fietsers dat slachtoffer wordt in het verkeer zal verminderen.

Het is goed dat ook de Verkeerscommissie naar de plannen heeft gekeken en unaniem positief heeft geadviseerd. Wij hebben begrip dat de werkzaamheden zoveel mogelijk uitgevoerd worden samen met andere werkzaamheden, het zgn. werk-met-werk maken. E.e.a. betekent wel dat er een onzekere planning is voor de uit te voeren werkzaamheden.

In de bijgevoegde B&W-nota wordt de suggestie gewekt om bij de route van het verkeersexamen ook de lastige verkeerssituaties te betrekken. Dat lijkt ons een heel goed idee.

Verder vraagt de SGP aandacht voor het fenomeen van de steeds meer in trek komende elektrische fiets. Deze vormt namelijk met de te bereiken snelheden helaas qua veiligheid soms een potentieel gevaar voor andere deelnemers.

Dank u wel!

Jan de Vos, raadslid SGP

Klik hier voor notitie Lokale aanpak veilig fietsen