23 maart 2012

SGP stemt in met 'Visie Hardinxveld-Giessendam'.

Onderstaand de bijdrage van de SGP betreffende agendapunt 8 “Visie Hardinxveld-Giessendam” in Het Debat van de gemeenteraad op 22 maart 2012.

Fractievoorzitter Jan de Vos bracht het volgende in:

Mijnheer de voorzitter,

In de SWOT analyse (een sterkte-zwakte-kansen en bedreigingen analyse) die we vorig jaar zomer bespraken werd in de “Hoofdconclusies van de gemeente” al geconstateerd dat er sterke behoefte is aan een integrale, samenhangende visie. Het niet hebben van een visie werd, zowel intern als extern, als een gemis gevoeld. Medewerkers, management en bestuurders worden vaak door de waan van de dag geregeerd. Een visie kan dan helpen om keuzes te maken om te bepalen op welke gebieden de gemeente aan het roer blijft of het juist overlaat aan regionale partners, inwoners, bedrijven of instellingen.

De achterliggende tijd is er hard gewerkt om deze visie op de toekomst uit te werken. De visie die nu voorligt kan ons inziens goed als basis gaan dienen voor het lokale beleid en regionale samenwerking. Overigens maakt de visie zelf nog geen keuzes, maar geeft wel een houvast voor keuzes die gemaakt moeten gaan worden. De visie is met andere woorden voor ons allen een richtsnoer om tot daadwerkelijke keuzes te komen en door die visie kan de gemeente zich beter profileren.

Binnen de pijlers van 1) investeren in bedrijvigheid en 2) behouden van maatschappelijke betrokkenheid, vallen uiteraard allerlei onderwerpen te benoemen. Op “DE SCHATKAART VAN gemeente Hardinxveld-Giessendam”, die inmiddels is uitgegeven, worden enkele belangrijke onderwerpen, die onder de twee pijlers vallen, vermeld. De uitwerking vergt nog genoeg inspanning, maar het begin is er en we zien uit naar het vervolg.

Dank U wel!

Als stemverklaring in "Het Besluit" van 22-03-2012 is het volgende uitgesproken:

Mevrouw de voorzitter,

De SGP is content met het inzetten op de zgn. twee pijlers, te weten op 1) het investeren in bedrijvigheid en 2) het behouden van de maatschappelijke betrokkenheid. Het zijn naar onze mening inderdaad de sterke kanten van onze gemeente. en dat moeten we behouden of zelfs uitbouwen, in samenwerking met inwoners, instellingen, bedrijven, verenigin-gen, kerken en omliggende gemeenten.

De SGP wil niet onvermeld laten, dat zij principieel het behoud van zondagsrust een niet genoeg te waarderen waarde vindt en dat zij daar dan ook nauwlettend op zal toezien.

Dank U wel!

Fractievoorzitter J. de Vos

Meer info over dit onderwerp o.a. op de site van de gemeente Hardinxveld-Giessendam en dan bij de agenda voor de vergadering van 22 maart 2012. De stukken kunt u vinden bij agendapunt 8. Klik hier om naar deze agenda te gaan.