13 juli 2015

SGP stemt in met voorstel toetreding Drechtsteden

De gemeenteraad heeft op donderdag 9 juli 2015 in meerderheid besloten toe te willen treden tot de Gemeenschappelijke Regeling Drechtsteden. Een poging van ChristenUnie, PvdA, CDA en VVD om het besluit uit te stellen kregen geen meerderheid. De raad nam het besluit op grond van een uitvoerig onderzoeksrapport waarin de inhoudelijke en financiële gevolgen in kaart zijn gebracht.

De SGP stemde in met het voorstel toetreding Drechtsteden omdat wij daarmee onze kwetsbaarheden oplossen en kosten van de ambtelijke organisatie reduceren. Door samen te werken kunnen we meer kwaliteit bieden aan onze inwoners en ondernemers op thema’s die de gemeentegrenzen overstijgen in complexiteit en omvang (denk aan economie, werk en inkomen, en onderwijs).

De SGP erkent dat er nog een aantal zaken verder uitgewerkt dienen te worden. Onduidelijkheden horen bij dergelijke veranderingsprocessen en kunnen helaas niet volledig van te voren worden weggenomen. Ook erkennen wij dat er financiële risico’s kleven aan het raadsbesluit. Helderheid daarover ontstaat ook pas na besluitvorming. Denk aan de gevolgen voor het personeel, kosten voor uittreding uit bestaande gemeenschappelijke regelingen en implementatiekosten. Dit kun je niet voorkomen door geen besluit te nemen, omdat je door te vertragen ook het risico loopt dat kosten intussen oplopen.

Een amendement van ChristenUnie, PvdA, CDA en VVD om besluitvorming uit te stellen en intussen verder te praten met Drechtsteden en Gorinchem over de uitwerking hebben wij daarom niet gesteund. Een handreiking (na verwerping van dit amendement) richting de fracties bleek helaas niet toereikend om het draagvlak voor het voorliggende voorstel te vergroten, hoewel ChristenUnie, PvdA, CDA en VVD aangaven dat ze deze poging wel hebben gewaardeerd. Het voorstel werd uiteindelijk met 9 stemmen van T@B en SGP voor (Henk van Tilborg van de T@B was vanwege ziekte afwezig) en 7 stemmen tegen aangenomen.

Meer informatie: