4 november 2015

SGP tegen burgerinitiatief referendum

Op 29 oktober 2015 heeft de gemeenteraad gesproken over het burgerinitiatief van de heer G. Maas. De heer Maas is fanatiek tegenstander van de wijze waarop de samenwerking met Drechtsteden tot stand is gekomen. De heer Maas heeft daarvoor 70 handtekeningen verzameld voor een voorstel om inwoners via een referendum zich te laten uitspreken over de regionale samenwerking. De SGP legt uit waarom zij dit burgerinitiatief niet heeft gesteund en spreekt teleurstelling uit over de houding van de oppositiepartijen. Fractievoorzitter Arjan Meerkerk: “Dat ChristenUnie, CDA en VVD zich achter het burgerinitiatief van de heer Maas schaarden roept vragen op. Deze partijen hebben namelijk bij eerdere gelegenheden (in tegenstelling tot de PvdA) geen steun gegeven aan het organiseren van een referendum.”

Het lijkt strategisch slim van ChristenUnie, PvdA, CDA en VVD om net te doen alsof de mening van inwoners nog niet is gevraagd. Maar deze partijen vergeten dat veruit de meeste mensen helemaal niet zo’n uitgesproken mening hebben over het vraagstuk van regionale samenwerking. De opmerkingen ‘dat het lef ontbreekt om dit referendum uit te schrijven’ en ‘dat het genomen besluit deze test zou moeten kunnen doorstaan’ legt de SGP daarom met een gerust hart naast zich neer. De partijen hadden duidelijker moeten zijn door op 18 december 2014 (liefst nog eerder) een voorstel in te dienen voor een referendum in plaats van een peiling of enquête. Of zij moeten zich nu niet mooier voordoen dan dat zij zijn.

De SGP heeft drie inhoudelijke redenen om het burgerinitiatief niet te steunen:

• In de eerste plaats zijn onze inwoners in 2012, 2014 en 2015 via diverse bijeenkomsten geïnformeerd en geraadpleegd over regionale samenwerking. Hieruit bleek dat inwoners zich zowel verbonden weten met de Alblasserwaard als met Drechtsteden (bijvoorbeeld buurgemeente Sliedrecht). Daarnaast zijn in 2015 expertpanels gevormd vanuit het bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen waarbij meningen zijn gepeild over de regionale samenwerking. Tot slot is in 2015 onderzoek gedaan onder inwoners door middel van een vragenlijst die op alle adressen is bezorgd. Hierin is gekeken naar waar onze inwoners zich bewegen op het terrein van wonen, werk, zorg en vrije tijd. Tevens is iedere inwoner uitgenodigd om zijn of haar mening te geven op één van de bijeenkomsten. Dit alles leverde het beeld op dat de meningen genuanceerd liggen en dat het vooral een bestuurlijke keus is die de gemeenteraad moet maken.
  • In de tweede plaats is de SGP van mening dat een referendum geen geschikt middel is voor een ingewikkeld vraagstuk als regionale samenwerking. Bij een referendum wordt een meerkeuzevraag voorgelegd aan de inwoners waarover alle kiesgerechtigde inwoners zich kunnen uitspreken. De praktijk is bij referenda dat de opkomst beperkt is, dat de uitkomst een verdeeld beeld geeft en dat politici alsnog een keus moeten maken. Gesprek, enquête en informatievoorziening zijn in de ogen van de SGP betere middelen om de mening van inwoners te peilen.
  • In de derde plaats is het houden van een referendum in dit stadium –eerlijk is eerlijk– gewoon te laat. Het vertalen van de uitkomst van een referendum naar concrete voorstellen vergt veel tijd en is ingewikkeld, aangezien je ook afhankelijk bent van bereidwilligheid van andere gemeenten in de regio. Het besluit over regionale samenwerking met Drechtsteden is in juli 2015 genomen op basis van een lang en zorgvuldig voortraject en na intensieve raadpleging van de mening van inwoners, ondernemers en instellingen.