8 april 2011

SGP: teleurgesteld over vrijgeven horecasluitingstijden in nieuwe APV.

Tijdens Het Besluit van 7 april 2011 heeft de gemeenteraad ingestemd met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Ook de SGP is het voor het grootste deel eens met de nieuwe APV. ChristenUnie en SGP stemden echter wel tegen het artikel 2.29 met betrekking tot het vrijgeven van de horecasluitingstijden. Een amendement van ChristenUnie en SGP haalde het helaas met 7 tegen 8 stemmen niet. Het amendement beoogde de sluitingstijden voor horeca (artikel 2.29) niet vrij te geven maar te handhaven conform de oude APV (artikel 2.3.1.3). Door steun van CDA, T@B en PvdA voor de totale APV zijn de sluitingstijden voor horeca vrijgegeven. Overigens gaat het hierbij om een proef van een jaar. Na een jaar zal deze proef worden geëvalueerd en het artikel 2.29 desgewenst worden aangepast.

Het CDA diende na de vaststelling van de APV een motie in met de strekking om deze proef  in te perken tot een half jaar. Dit werd door geen enkele partij gesteund. Het college heeft dit afgeraden omdat een half jaar te kort is om deze proef te kunnen beoordelen. De SGP heeft deze motie niet gesteund omdat wij tegen een proef zijn die o.a. de zondagsrust verder onder druk zet. Wij vinden dat de burgemeester de verantwoordelijkheid heeft om in te grijpen indien er sprake is van toename van de overlast.

De SGP is teleurgesteld over het besluit omdat de zondagsrust verder onder druk komt te staan. Daarnaast zijn wij bezorgd over de toename van alcoholconsumptie die de proef met zich meebrengt. Verder steunen wij de omwonenden die bezorgd zijn over de toename van overlast door deze proef. Dankzij het buurtonderzoek dat ons burgerlid Arie van den Berg heeft gehouden, zijn er diverse contacten gelegd met omwonenden. De SGP-fractie zal de vinger aan de pols houden bij de burgemeester als ons signalen bereiken van overlast.

Arjan Meerkerk, raadslid SGP

Klik hier voor het ingediende amendement.