8 juni 2012

SGP Tweede Kamer fractie stelt vragen aan minister n.a.v. geluidsoverlast Betuweroute.

In opdracht van ProRail zijn geluidsmetingen verricht langs de Betuwelijn. Een second opinion laat van de eindconclusie van dit onderzoek, ‘geluidswaarden blijven ruimschoots onder de normen’, echter weinig heel. Zeker als het treinverkeer over de Betuwelijn toeneemt, worden geluidsnormen al snel overschreden. Het luistert nauw, omdat metingen en normen betrekking hebben op de gemiddelde geluidproductie en zij de overlast op piekmomenten verhullen.

Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf (SGP) heeft daarom onderstaande Kamervragen ingediend.

1. Heeft u kennis genomen van de second opinion van ingenieursbureau Peutz (V 1108-1-RA-001) over het rapport ‘Geluidsonderzoek Hardinxveld-Giessendam’ van ingenieursbureau DGMR (V.2010.1404.02.R001) in opdracht van ProRail?
  2. Deelt u het bezwaar van Peutz dat DGMR de gemeten geluidswaarden niet heeft gecorrigeerd voor de gemiddelde snelheid van de treinen (Tracébesluit)
  3. Deelt u het bezwaar van Peutz dat de spreiding van de meetresultaten te groot is om een betrouwbare bepaling van de gemiddelde waarden van de geluidbelasting te kunnen maken?
  4. Deelt u de conclusie van Peutz dat in de huidige situatie de berekende waarden uit het Tracébesluit al worden bereikt of overschreden?
  5. Deelt u de conclusie van Peutz dat bij de verwachte toename van de intensiteit van het spoorgebruik, conform Tracébesluit, de geluidswaarden de voorkeurswaarden zullen overschrijden?
  6. Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat in de lopende MER-evaluatie het aspect geluidsoverlast op een goede wijze meegenomen wordt?
  7. Welke maatregelen, als snelheidsbeperkingen of verhogen van geluidsschermen, gaat u nemen om overschrijding van de voorkeurswaarden te voorkomen?

Ook de SGP in Hardinxveld-Giessendam is uiteraard zeer benieuwd naar de beantwoording van deze vragen. Zodra er een antwoord is op deze vragen zullen wij e.e.a. z.s.m. publiceren.