3 juli 2015

SGP voor toetreding Drechtsteden

Hardinxveld-Giessendam maakt een toekomstbestendige keuze door als zevende gemeente toe te treden tot de regio Drechtsteden. Toetreding draagt bij aan vermindering van kwetsbaarheden in de ambtelijke organisatie, levert kwaliteitsimpulsen op en draagt bij aan reductie van uitvoeringskosten. De SGP-fractie heeft daarom in het debat op 2 juli (eerste termijn) aangegeven positief tegenover het voorliggende voorstel te staan. De gemeenteraad neemt op D.V. donderdag 9 juli een definitief besluit.

Besparingen worden ingezet voor ontvlechtingskosten en frictiekosten en investeringen in het regionaal meerjarenprogramma. In het regionaal meerjarenprogramma worden initiatieven ontplooid binnen het sociaal domein, vestigingsklimaat en bereikbaarheid.

Het besluit om toe te treden wordt voorgelegd aan de eigenaren van de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden. Na hun goedkeuring wordt het besluit verder uitgewerkt. De SGP heeft het college gevaagd daarbij oog te hebben voor het personeel, verantwoordelijkheid te nemen voor zorgvuldige uittreding uit bestaande GR-en en de effecten op dienstverlening, sociaal domein en financiën in kaart te brengen.

Meer informatie: