31 maart 2011

Sluitingstijden horeca.

Tijdens Het Debat van 31 maart 2011 debateerde de raad o.a. over het vrijgeven van de sluitingstijden van de horeca (artikel 2:29 APV). Voor de SGP voerde burgerlid Arie van den Berg voor het eerst het woord en hield zodoende dus zijn maidenspeech. Definitieve besluitvorming over de sluitingstijden valt in de besluitvormende raadsvergadering van DV. 7 april 2011 (Het Besluit). Naar het zich laat aanzien tekent zich helaas een meerderheid af voor het vrijgeven van de sluitingstijden in de horeca.

Onderstaand de inbreng van burgerlid Arie van den Berg.

Commentaar op het voorstel aan de gemeenteraad om de sluitingstijden van de horeca vrij te geven: art. 2:29 APV

Onderzoek Stichting Jeugdplatform Jongerenbelangen
De uitkomst van de enquête van de Stichting Jeugdplatform Jongerenbelangen suggereert dat de meeste jongeren graag verlenging van de sluitingstijd willen. Dat de bewoners daar positief tegenover staan. Dat de overlast zal afnemen vanwege gespreid vertrekken van bezoekers van de horecagelegenheden. In het onderzoek wordt aangegeven dat de politie ook aangeeft dat de verruiming van de sluitingstijden de overlast zal doen verminderen. Echter zij kunnen niet altijd toezicht garanderen.

Werkelijkheid
Bij een nader onderzoek gedaan onder de bewoners in de omgeving van de horecagelegenheden blijkt de werkelijk iets genuanceerder te liggen. Lang niet alle bewoners in de omgeving zijn voorstander van de verruiming van de openingstijden. Wat opviel was ook een zekere schroom onder de bewoners hun werkelijke gedachten uit te spreken vanwege angst een object te worden van pesterijen.

Schokkend
Kennelijk is de tolerantie in ons dorp van dien aard, dat een bewoner die zich openlijk tegenstander noemt van de verlenging c.q. het vrijgeven van de sluitingstijden belaagd en bedreigd wordt. Vormen van treiteren, besmeuren van de woning met spuitbussen etc. vonden plaats. Hier is melding van gedaan bij de politie.

Overlast
Diverse bewoners ondervinden overlast van urinerende en kotsende jongeren. Verder worden glazen, flesjes e.d. in de omgeving van de horecagelegenheden gevonden. Ook moeten bewoners in de zomer met ramen dicht slapen om enige nachtrust te hebben. Schreeuwende jongeren tot laat in de nacht. Soms mogen bewoners dramatische gesprekken aanhoren in de relatiesfeer. Allemaal zaken waar zij liever van gevrijwaard bleven.

Ervaring vanuit het verleden
Spreker in deze kan ook nog uit eigen ervaring spreken wanneer het de overlast rond de horecagelegenheden betreft. Jarenlang heeft hij in ons dorp als dienstdoend politieman op de zaterdagavond dienst gedaan met als doel toezicht te houden op de bezoekers van de horecagelegenheden. Dat was nog in de tijd tot aan de millenniumwisseling, waarbij er nog de luxe was van een extra surveillanceauto met twee dienders, die alleen voor het toezicht op de horeca aanwezig was. Ik heb ook in die jaren gezien dat, waarbij het langer open zijn eerst oogluikend werd toestaan en later wettelijk werd geregeld, de overlast niet minder werd. Ook toen werd het argument gebruikt dat bezoekers druppelsgewijs zouden vertrekken, waardoor er minder overlast zou zijn. Niets bleek minder waar. Allereerst is het een drogreden om te denken dat de overlast alleen maar veroorzaakt wordt rond het tijdstip van vertrek. Wat te denken van het even een luchtje scheppen, even roken etc. Verder zag je ook toen dat de overlast zich gewoon verplaatste naar een later tijdstip. Dat kan ook niet anders. Ik zie het al gebeuren! Bij binnenkomst krijgt de klant te horen: Jij gaat om zo laat weg. Jullie een half uur later en jullie mogen tot het eind blijven. Nee, voorzitter de realiteit is dat een ieder graag langer wil blijven en iets verder doorzakken om vervolgens toch allemaal op straat te staan. Conclusie: Er verandert niets aan de overlast!

Verantwoording
Het mag duidelijk zijn dat de SGP daar waar zij in het verleden reeds tegen de verlenging van de sluitingstijden tot op de zondag waren, ook om diezelfde reden nu tegen de verlenging of het vrijgeven ervan zijn. De overheid behoort naar mening van de SGP op te komen voor de handhaving van de door God ingestelde rustdag. Toch willen wij buiten deze principiële argumenten nog andere zaken noemen die ook andersdenkenden zouden moeten aanspreken. Wij horen, lezen en zien bijna dagelijks in de media dat het drankgebruik onder jeugdigen bijzonder groot is. Eerder toeneemt dan afneemt met alle gevolgen van dien. De medische wetenschap toont ons helder de funeste gevolgen die het drankgebruik heeft onder jongeren. Terwijl de zorgen over het overmatig drankgebruik toenemen zijn er in de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam partijen, die er prat op gaan op te komen voor de belangen van de inwoners en in het bijzonder in dit geval voor de jongeren. Zij gaan ervoor zorgen dat de jeugd nog langer en nog meer alcohol kunnen nuttigen om zo de afbraak van hun gezondheid in gereguleerde banen te leiden. Zelfs als het waar zou zijn dat de overlast beter in de hand zou kunnen worden gehouden, hetgeen wij als SGP ten zeerste betwijfelen, zou u een dergelijke stap niet moeten willen. Al was het alleen maar om de jeugd werkelijk een dienst te bewijzen! Nee, de jeugd is er niet bij gebaat om de sluitingstijden nog verder op te rekken. De bewoners in de directe omgeving van deze gelegenheden zet u ermee in de kou! Ook dat wil de SGP niet voor haar rekening nemen. Het zal u duidelijk zijn voorzitter, dat de SGP om zowel principiële redenen als om de redenen die ik zojuist heb verwoord tegen verruiming van de sluitingstijden is.

Arie van den Berg, burgerlid SGP