3 augustus 2010

Standpunt SGP t.a.v. lawaai Betuwelijn.

Even een stukje geschiedenis. In juni 1993 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Betuweroute (de SGP stemde overigens tegen). Een meerderheid van CDA en PvdA ging akkoord, met als voorwaarde dat er voorzieningen zullen komen om overlast voor omwonende te beperken (Let wel: PvdA en CDA toen nog samen 103 van de 150 zetels). Een inhoudelijke discussie in de Tweede Kamer over het nut van de Betuwelijn is nooit gevoerd. Dat is gebleken bij de openbare verhoren van de tijdelijke commissie infrastructuurprojecten. Volgens oud Tweede-Kamerlid Van den Berg (SGP) zat de coalitie van PvdA en CDA op één lijn en was alles al van tevoren bekokstoofd. Aan een vernietigend onderzoeksrapport van McKinsey werd geen aandacht besteed. Tot zover de geschiedenis. ’t Is maar om weer even te weten. Het dualisme was rond de besluitvorming van de Betuwelijn nogal ver te zoeken.

Niettemin hebben we met de feiten van nu te maken. De Betuwelijn ligt er en de nare gevolgen worden ondervonden door bewoners. Dat is duidelijk. Het lawaai van de Betuwelijn is inderdaad verrassende hard en doordringend. Te meer daar de treinen honderden meters lang zijn en het geluid zich van verre aankondigt en vervolgens aanzwelt tot lawaai en langzaam weer wegsterft. Bij elkaar duurt dit zeker minuten per trein. Met name op mooie zomeravonden met lichte dauw op het land is dat beslist heel storend. Het geluid waaiert dan uit over de gehele Waard. We zijn niet tegen economische vooruitgang (als dat al het geval is), maar niet minder voor een verantwoorde leefomgeving. Daarom vindt de SGP dat Keyrail hier wat aan moet doen. We steunen daarom initiatieven die bijdragen aan een oplossing van dit zeer vervelende probleem, dat bovendien de komende 2 jaren waarschijnlijk nog sterk zal toenemen.

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP