22 oktober 2009

Standpunt SGP t.a.v. Revitalisering De Peulen, tevens bomen Peulenlaan.

Er wordt al enige jaren gewerkt aan de voorbereidingen om het industrieterrein “De Peulen” te revitaliseren (opknappen, herstructureren, nieuw leven inblazen). In 2007 is hiervoor vanuit de provincie een subsidie toegekend van € 650.000,-. De Provincie Zuid-Holland en de gemeente Hardinxveld-Giessendam willen samen met de ondernemers komen tot een duurzame en bedrijfsgerichte gebiedsverbetering. Ook de ondernemers zijn bereid om door een gezamenlijke eigen bijdrage van € 200,000,- te investeren in het gebied.

Een van de voorwaarden om het gebied doelmatiger in te richten is het creëren van extra parkeerplaatsen. De ruimte hiervoor wordt gevonden langs en in de groenstrook langs de Peulenlaan. In november 2008 lag er een voorstel om alle bomen aan de noordkant van de Peulenlaan te kappen, daar aangenomen werd dat die bomen binnen 5 jaar “uitgeleefd” zouden zijn. Dit voorstel ondervond zowel in de raadscommissie Grondgebiedzaken alsook onder de bevolking veel weerstand.
Als SGP-fractie hebben we gepleit voor een nader onderzoek naar zowel de bomen alsook om een totaalvisie op het openbare groen in die omgeving op te stellen. Het onderzoek naar de bomen is verricht door de Nationale Bomenbank en ook de Bomenstichting is in dit onderzoek gekend.

Rekening houdend met de uitkomsten van het bodem,- en bomenonderzoek, het draagvlak van de ondernemers en de gevoelens van gemeenteraad en inwoners is er de oplossing gevonden door de bomen om en om te kappen, met uitzondering van het gedeelte tussen de Handelsstraat en de Deltabrug. Het aantal bomen wat hierdoor verdwijnt wordt evenwichtig op het industriegebied gecompenseerd door daar bomen te planten waar ruimte is. Rondom de bomen die blijven staan zal grondverbetering toegepast worden om de levensduur te verlengen.

Als SGP fractie hebben we dit voorstel gesteund omdat het recht doet aan alle belanghebbenden;

• De laanstructuur blijft behouden en de totaalhoeveelheid groen neemt niet af.
  • Er wordt grotendeels tegemoet gekomen aan de wensen van de ondernemers door extra parkeerruimte.
  • Doordat te zijner tijd ook aan de zuidzijde van de gehele Peulenlaan nieuwe bomen worden geplant wordt de laanstructuur nog fraaier dan thans het geval is.

Naast een groene gemeente willen we toch zeker een ondernemende gemeente zijn.
Een goed ondernemersklimaat en werkgelegenheid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en onmisbaar voor zowel de bedrijven als voor onze burgers.

Jasper de Jong, raadslid SGP