11 mei 2010

T@B wil 'luis in pels' van raad Hardinxveld zijn.

Gelezen in het Reformatorisch Dagblad: T@B wil “luis in pels” van raad Hardinxveld zijn.

Verslaggever Andre Bijl laat diverse hoofdrolspelers, waaronder  SGP- voorman Jan de Vos aan het woord over het proces van de coalitievorming in de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

HARDINXVELD-GIESSENDAM – De coalitievorming in Hardinxveld-Giessendam is achter de rug, de wethouders zijn ruim een week geleden geïnstalleerd. Maar de politieke rust in het dorp aan de Merwede keerde allerminst terug.

De Transparante Partij voor Algemeen Belang (T@B), de grootste partij in de raad, viel buiten de prijzen en fractieleider B. van Houwelingen maakt zich op voor vier jaar felle oppositie. De voorman van de T@B toont zich bijzonder teleurgesteld dat zijn partij buiten de nieuwe coalitie bleef en hij er niet in slaagde de eclatante verkiezingsoverwinning in een wethouderspost te vertalen. Zijn partij groeide van twee naar vijf zetels.

„Wij wilden een ander beleid en we hadden de mogelijkheid onszelf bewijzen. Die kans hebben we niet gekregen, maar we zijn buitenspel gezet”, ziet Van Houwelingen om in wrok. Zijn partij nam weliswaar het voortouw bij de formatie, maar moest de opdracht na vier weken teruggeven.

Grote boosdoeners zijn in zijn ogen de SGP en de ChristenUnie, die elkaar tijdens de formatie innig omarmden. De fractieleider van de T@B wilde met de CU en het CDA aan de slag, maar het lukte hem niet een wig tussen de CU en de SGP te drijven.

„Deze partijen wilden op de oude voet verdergaan. Er was sprake van blokvorming. Daar viel niet tegen op te onderhandelen”, aldus Van Houwelingen.

Volgens SGP-fractieleider J. de Vos wilde de CU zijn partij binnenboord houden. „We hebben in de vorige coalitie prima met elkaar samengewerkt. Bovendien bestond er veel waardering voor onze wethouder Boerman. Hij deed het de afgelopen jaren prima op financiën.”

Buitenspel

CU-voorman C. I. Pille constateert in zijn verantwoording van de coalitievorming dat de T@B zichzelf buitenspel heeft gezet. „Al bij de eerste oriëntatie werd de SGP door de TAB uitgesloten. Neem van mij aan, sluit nooit partijen uit zolang je niet zeker bent van voldoende steun. Zo heeft de T@B zich buiten de coalitie gemanoeuvreerd.”

Pille nam na vier weken de formatie over. Hij mikte op een combinatie met SGP en T@B. Toen dat onmogelijk bleek, smeedde hij vervolgens een coalitie met SGP, CDA en PvdA.

Tijdens dat proces begon de TAB zich te roeren. De Vos: „Op de TAB-site en in de pers begon deze partij modder te gooien naar SGP en CU. Met aantijgingen dat wij alles blokkeren en de plaatselijke politiek in een wurggreep houden. Maar wij hebben de deur niet dichtgegooid. Ze wilde zelf niet meer.”

Tijdens de installatie van de wethouders zorgde Van Houwelingen andermaal voor commotie. Hij stelde vast dat de kiezers er in Hardinxveld-Giessendam blijkbaar niet toe doen, trok vanwege vermeende dubbele petten de integriteit van enkele wethouders in twijfel en las fractieleiders de les.

„Sommige wethouders voelden zich geschoffeerd. Wij zijn vlijmscherp en buitengewoon kritisch. Daar vragen de kiezers om. Wie daar niet tegen kan, moet niet in de politiek gaan”, als de T@B-voorman. Hij toont geen spijt over zijn optreden. De fractieleider van de CU noemde het optreden van de T@B die avond echter „van een ongekend laag niveau.”

De Vos kan evenmin waardering opbrengen voor de tactiek van Van Houwelingen. „Stevig oppositie voeren, is niet erg. Maar dit optreden verdient geen schoonheidsprijs. De T@B is een partij die veel roept. Alles moet anders. Hoe precies wordt lang niet altijd duidelijk, maar ze trekt er wel stemmen mee. Bovendien schrijft ze de successen van andere partijen op haar eigen conto.”

Kritische oppositie

Van Houwelingen is vast van plan zich de komende jaren te manifesteren als „luis in de pels” van de plaatselijke politiek. Volgende week vindt tijdens de commissievergaderingen de eerste confrontatie met de nieuwe wethouders plaats. „We zijn met ons vijven en zullen ons zeker laten horen. Waar mogelijk betrekken we de burgers bij onze activiteiten. Maar we houden het netjes”, laat Van Houwelingen weten.

SGP-voorman De Vos is niet bang dat de bestuurbaarheid van de gemeente in gevaar komt. Met elf van de zeventien zetels beschikt de coalitie immers over een comfortabele meerderheid. „Maar het is wel lastig steeds een zeer kritische oppositie op je pad te treffen. Zeker als ze voortdurend de bevolking mobiliseert. Zolang het fatsoenlijk blijft, heb ik er echter geen moeite mee.”