17 mei 2017

Terugblik debatavond 100 jaar onderwijsvrijheid

Op  vrijdagavond 12 mei  2017  organiseerde  de  SGP  een politieke  bijeenkomst. Hieronder een korte terugblik met foto's van deze goed bezochte avond.

Namens  de  SGP  sprak  Tweede Kamerlid, de heer Bisschop, over 100 jaar onderwijsvrijheid in ons land. Daarnaast was de heer Op ’t Hof  van  de  stichting ‘In  het  Spoor’  aanwezig  om  een  kritische  noot  bij  de onderwijsvrijheid te plaatsen.

‘Een  groot  goed’  is  de  vrijheid  van  onderwijs  volgens  de heer  Bisschop. Hij pleitte  deze avond  voor  nog  vele jaren  onderwijsvrijheid. In  zijn  bijdrage  behandelde hij tevens het politieke verleden inzake de vrijheid van onderwijs. Hierbij merkt Bisschop ook op dat het helaas niet meer vanzelfsprekend is dat al het onderwijs is gefundeerd op de bijbel. Hij zou dit, samen met de heer Op ’t Hof, graag zien. Helaas is dat niet meer de politieke werkelijkheid en is alles wat er nog kan worden geregeld een stap in de goede richting. In  de  zaal  was  de  directeur  van  een plaatselijke  basisschool  aanwezig  die  dat  vanuit  de praktijk kon beamen doordat de werkwijze van de inspectie is veranderd met dank aan een  motie  van  de  SGP.  De  heer  Bisschop  gaf  aan  dat  in  die  moeilijke  politieke werkelijkheid op deze manier toch een richting aangegeven mag en kan worden.

In het vraaggesprek, onder leiding van Pieter Dirk Blom, gaf de heer Op ’t Hof  aan dat hij die politieke werkelijkheid wel inziet, maar hij zich echter niet kon vinden in de werkwijze die de SGP  daarin  tegenwoordig  hanteert.

De  opkomst  was  met  ruim  80  personen  goed  te noemen,  waarbij  zowel  jong  als  oud  en  man  als  vrouw  goed  was  vertegenwoordigd.

Foto's van de avond zijn te bekijken in ons fotoboek, of via de link hieronder.

• {snippets_113}