26 september 2009

Toelichting op het niet steunen, motie van wantrouwen tegen wethouder Sluimer.

Onderstaand de reactie van fractievoorzitter J. de Vos (SGP) op het niet steunen van de van de motie van wantrouwen tegen wethouder Sluimer (PvdA). Deze motie werd ingediend door de oppositie partijen T@B, CDA en VVD (6 van de 17 raadsleden) in de raads-vergadering van 24 september 2009. Deze reactie werd in grote lijnen ook door de fractievoorzitter gegeven tijdens de raadsvergadering.

De Vos merkt het volgende op:

“Ik constateer dat het niet doorgaan van de Multifunctionele Accommodatie (MFA) in Boven-Hardinxveld kennelijk het cruciale moment voor de oppositiepartijen is geworden waarop deze motie van wantrouwen is ingediend, terwijl een motie van wantrouwen al maanden boven de lucht hing.

Het valt dan vervolgens op dat er in de motie ook overwegingen worden genoemd, die helemaal niets met het MFA van doen hebben. Zo wordt de financiële overschrijding van de sporthal in Giessendam-West aangevoerd als een misser van wethouder Sluimer. Notabene is door de burgemeester in een pas gehouden commissievergadering een geweldig heldere uiteenzetting gegeven wat er mis is gegaan (al onder een vorig college) t.a.v. de financiële verantwoording van het krediet voor deze sporthal. Naar mijn mening heeft de uiteenzetting van de burgemeester ondubbelzinnig duidelijk gemaakt dat de ontstane overschrijding niets, maar dan ook helemaal niets te maken heeft met het functioneren van wethouder Sluimer.

Wethouder Sluimer doet gewoon zijn uiterste best in zijn dossiers, die bepaald niet gemakkelijk zijn. Het zou bestuurlijk zelfs volledig onjuist geweest zijn om het MFA, tegen beter weten in, toch door te laten gaan als je weet dat het financieel niet te dragen is en er grote risico’s aan verbonden zijn.

Het getuigt dus juist van bestuurlijke kracht, dat wethouder Sluimer (en met hem het gehele college) heeft voorgesteld het MFA te stoppen. De motie is een veel te zwaar middel en deze wethouder verdient dit zeker niet. Wij verwerpen dus voluit deze motie.

Wij zijn als SGP zeer te spreken over deze coalitie, die in 2006 tot stand is gekomen, en vinden dat er in deze raadsperiode flinke resultaten op velerlei terreinen zijn geboekt. Wij willen er dan ook de volle verantwoordelijkheid voor dragen”.